Festiwal Fantastyki 13-15.06.2025 Poznań
Zaloguj się
pl
Goście Kup bilet

Strona główna » REGULAMIN KONKURSU NA PROJEKT WŁASNY FESTIWALU PYRKON 2025

REGULAMIN KONKURSU NA PROJEKT WŁASNY FESTIWALU PYRKON 2025

I Postanowienia ogólne

1. Organizatorem konkursu Cosplay Projekt Własny podczas Pyrkonu 2025 zwanego dalej „konkursem” jest Stowarzyszenie Klub Fantastyki Druga Era w Poznaniu (zwane dalej „organizatorem”). Osobą kontaktową w sprawach konkursu jest Aleksandra “Shappi” Tora. 

2. Organizator oświadcza, że Konkurs nie jest grą losową, loterią fantową, zakładem wzajemnym, loterią promocyjną, których wynik zależy od przypadku, ani żadną inną formą gry losowej przewidzianej w ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U.2009.201.1540, wraz z późn. zm.).

3. Konkurs odbywa się podczas Festiwalu Fantastyki Pyrkon 13-15.06.2025 r. (zwanego dalej „Pyrkonem”).

4. Zadaniem uczestników konkursu jest własnoręczne wykonanie kostiumu na bazie własnego pomysłu i zaprezentowanie go na scenie w trakcie konkursu oraz przed jurorami w trakcie oceny indywidualnej.

II Warunki uczestnictwa

1. Konkurs  jest przeznaczony dla osób, które samodzielnie tworzą stroje, przebierają się w nie i odgrywają wybrane przez siebie postacie. Dopuszczalne są elementy kupne (np. peruki, soczewki, baza obuwia), jednak powinny stanowić jedynie dodatek do pracy własnej:
a) Elementy takie jak peruki czy buty mogą być  kupne, jednak oczekuje się, że uczestnik sam je wystylizuje i wykończy. Jeśli korzysta z pomocy osoby trzeciej, koniecznie powinien to zaznaczyć podczas rundy jury.
b) Dopuszcza się użycie przy tworzeniu kostiumu technik maszynowych (np. druk 3D, laserowe wycinanie, haftowanie, frezowanie, czy druk na tkaninie). Jeżeli uczestnik jest autorem wykrojów, blueprintów, modeli 3D itd. to mogą one pozytywnie wpłynąć na punktację. Elementy w całości wykonane przez osoby trzecie są niewskazane i mogą obniżyć ocenę. Zachęcamy do wykonywania zdjęć z postępów prac nad kostiumem.
c) Dopuszczone jest przyniesienie na rundę jury wydrukowanego zbioru zdjęć z prac nad kostiumem, opisu użytych technik, grafik referencyjnych. Taki dokument natomiast nie może zostać pozostawiony u sędziów.

2. Osoby małoletnie  mogą wziąć udział w konkursie pod warunkiem przedstawienia pisemnej zgody rodziców lub prawnego opiekuna. (Formularz do pobrania na stronie pyrkon.pl, skan podpisanego dokumentu lub zdjęcie podpisanego dokumentu należy podpiąć do formularza zgłoszeniowego).

3. Prezentowane kostiumy mogą nawiązywać do oficjalnych źródeł  i być wariacjami na temat istniejących postaci z popkultury. Dozwolone jest czerpanie inspiracji z książek, komiksów, gier, filmów (w tym animowanych), seriali, ilustracji. Dozwolone jest również naśladowanie istniejących „fan artów”, czyli grafik inspirowanych znanymi postaciami. Projekty mogą być też tworzone w pełni na podstawie oryginalnego pomysłu Uczestnika, z własnymi nazwami i historiami, np. postacie larpowe, postaci z sesji RPG, fursony.
W razie wątpliwości czy postać kwalifikuje się do danych źródeł, prosimy o kontakt z organizatorką odpowiedzialną za konkurs. 

4. Dopuszcza się zaprezentowanie kostiumu, który był już wcześniej prezentowany na konkursach na innych imprezach pod warunkiem, że nie został wówczas nagrodzony główną nagrodą (dopuszczone są miejsca od 2 w dół oraz wyróżnienia). Niedopuszczone będą również stroje, które brały udział w konkursie na Projekt Własny na poprzednich edycjach Pyrkonu, w tym przerabianie kostiumu już wystawianego, niezależnie od zajętego miejsca. Nie ma limitu czasowego od premiery kostiumu.

5. Każdy uczestnik może zgłosić jeden strój.

6. Przystępując do konkursu, uczestnicy akceptują postanowienia regulaminu.

7. Organizator może wyrazić zgodę na użycie modela lub modelki celem prezentacji stroju. Aby skorzystać z tej możliwości, należy skontaktować się z koordynatorem przed nadesłaniem zgłoszenia i wyjaśnić powód. (Np. projektowanie wyłącznie kostiumów dziecięcych, ograniczenia zdrowotne uniemożliwiające samodzielną prezentację sceniczną). Uczestnik bierze udział w rundzie jury wraz z modelem lub modelką.  

8. Podkreślamy, że osoby z niepełnosprawnościami oraz posiadające szczególne potrzeby są mile widziane jako uczestnicy konkursu. Dołożymy wszelkich starań, by było to dla wszystkich równe, wartościowe doświadczenie. Zachęcamy do udziału, a w razie pytań, o kontakt na [email protected] 

III Przebieg konkursu

1. Konkurs podzielony jest na dwa etapy: Etap nadsyłania zgłoszeń i Finał. Do Finału konkursu zostanie wytypowane do 30 najlepszych kostiumów ze wszystkich nadesłanych zgłoszeń. 

2. Zgłoszenia przyjmowane są do 23:59 w niedzielę 01.06.2025. poprzez formularze dostępne na stronie internetowej: https://bitly.cx/WLSv

3. Uczestnicy powinni przygotować się na to, że formularz zgłoszeniowy ma miejsce na takie elementy jak:

  • zdjęcia gotowego lub niemal gotowego stroju oraz wszystkich rekwizytów w formacie jpg lub png,
  • krótki opis wykonania technicznego kostiumu,
  • grafiki, teksty literackie i inne źródła stanowiące inspirację dla stroju, o ile takie istnieją, 
  • zdjęcia prezentujące pracę uczestnika nad strojem, udowadniającą pracę własną, jaką w niego włożył, max. 30 zdjęć na kostium,
  • zdjęcia gotowego lub niemal gotowego stroju oraz wszystkich rekwizytów,
  • spis elementów wykonanych i niewykonanych własnoręcznie,
  • opis prezentacji,
  • opis oświetlenia (lub sugestia atmosfery występu, by techniczni je dobrali),
  • plik z JEDNYM podkładem muzycznym lub JEDNYM podkładem audio-wideo (mp3 dla audio lub mp4 dla audio-wideo). Podkład musi być uprzednio edytowany pod potrzeby uczestnika, nie zostanie on docięty do odpowiedniej długości przez organizatorów. Uczestnik, nadsyłając podkład muzyczny, oświadcza, że posiada do niego prawa autorskie lub korzysta z utworów dostępnych na podstawie nieodpłatnej licencji.

4. Zgłoszenia niekompletne nie będą brane pod uwagę.  Prace zgłoszone po tym terminie nie będą brały udziału w Konkursie.

5. Do 05.06.2025 r. do godziny 23:59 Organizatorzy dokonują wyboru uczestników, którzy wezmą udział w dalszej rywalizacji. Wyniki tego etapu zostaną przekazane uczestnikom za pomocą e-maili.

6. W trakcie Finałów uczestnicy biorą udział w:

a) Rundzie jury: indywidualnym spotkaniu z jury, trwającym nie więcej niż 5 minut na uczestnika, służącym do obejrzenia prezentowanego kostiumu z bliska przez sędziów oraz zadaniu pytań dodatkowych dotyczących jego wykonania. Podczas tej części sędziowie (niejawnie) przyznają punkty związane z oceną kostiumu. Kolejność prezentacji podczas rundy jury zależy od rozmiarów i czasu zakładania kostiumu przez uczestnika. O indywidualnej godzinie rundy uczestnicy zostaną poinformowani drogą e-mailową przed finałami.

b) Prezentacji scenicznej: Konkurs podzielony będzie na dwie opcje występu. Uczestnik wybiera sposób występu podczas nadsyłania zgłoszenia — catwalk lub scenkę.

  • Prezentacje typu catwalk. Każdy uczestnik, który wybierze tę formę zaprezentowania stroju, zostanie zaproszony na scenę do wybranego przez Organizatora dynamicznego podkładu muzycznego. Zachęcamy Uczestników do przejścia się po scenie, prezentując kostium przed publicznością. Po zakończeniu wyjścia, Uczestnik zostanie poproszony do krótkiej rozmowy z Konferansjerem na temat kostiumu, jaki prezentuje. Występ taki nie powinien zająć dłużej niż 30 sekund. 
  • Prezentacje typu scenka. Każdy uczestnik, który wybierze tę formę zaprezentowania stroju, proszony jest o przesłanie odpowiedniego podkładu muzycznego. Uczestnik wykonuje na scenie pokaz prezentacyjny według swojego pomysłu, po wygłoszeniu zapowiedzi przez konferansjera. Prezentacja może trwać maksymalnie 1 minutę.

Występ na scenie jest warunkiem wzięcia udziału w konkursie. Uczestnik sam wybiera, w jakiej formie chce wystąpić (scenka lub catwalk) i zobowiązany jest zaznaczyć ten wybór przy wysyłaniu zgłoszenia.

7. Indywidualny czas występu i rundy, podany uczestnikom w e-mailach przed konkursem, jest czasem przybliżonym i może ulec zmianie w zależności od przebiegu konkursu. Uczestnicy będą na bieżąco informowani o zmianach.

8. W skład jury wchodzi troje znanych specjalistów związanych z cosplayem, tworzeniem kostiumów i rekwizytów, projektowaniem, charakteryzacją, występami scenicznymi. Ich sylwetki zostały lepiej opisane w punkcie VI niniejszego regulaminu. Runda jury przebiega w języku polskim lub angielskim, wedle życzenia uczestnika. 

9. Nieobecność uczestnika na jednej z ocenianych części skutkuje dyskwalifikacją. 

10. Rozdanie nagród odbywa się na scenie około pół godziny po występach scenicznych. Wyłonienie zwycięzców odbywa się na podstawie sumy przyznanych punktów oraz dyskusji jury.

11. Po zakończeniu konkursu jury będzie dostępne za sceną dla zainteresowanych uczestników, celem udzieleniu informacji związanych  z ich udziałem w konkursie oraz wskazówek i rad dotyczących ich pracy.

IV Występy sceniczne

1. Uczestnicy występują na scenie indywidualnie.

2. Każda prezentacja sceniczna powinna zająć nie mniej niż 30 sekund, a nie więcej niż 1 minutę. Prezentacje sceniczne mogą przykładowo zawierać najbardziej rozpoznawalne pozy postaci, krótkie historie przedstawione w formie scenek, pozy dla fotografów. Zachęcamy do zapoznania się z tym jak wyglądają prezentacje sceniczne, oglądając np. nagrania z Pyrkonowej Maskarady.

3. Organizatorzy zapewniają pomoc w podawaniu rekwizytów oraz ich wnoszeniu. Jeśli uczestnik życzy sobie pomocy od osób innych niż obsługa konkursu, zaleca się, by osoby te ubrane były na czarno.

4. Do dyspozycji uczestników  w czasie konkursu jest Mała Scena Strefy Cosplay, oświetlenie podstawowe, ekran multimedialny w tle oraz nagłośnienie wraz z obsługą techniczną. 

5. Uczestników obowiązuje bezwzględny zakaz używania ognia, świec dymnych i rozlewania wody na scenie.

6. Niedopuszczalne jest używanie wulgarnego języka oraz zachowanie obsceniczne lub naruszające dobra, w tym dobra osobiste,  osób trzecich. Niezastosowanie się do niniejszego punktu grozi dyskwalifikacją.

7. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za zachowanie uczestnika konkursu.


V Nagrody i kategorie konkursowe

1. Nagrodami w konkursie są nagrody rzeczowe, pieniężne oraz pamiątkowe statuetki, wykonane przez rzeźbiarza, Roberta Tomaka. Nagrody zostaną przyznane na podstawie jawnej decyzji Komisji Konkursowej, której skład zostanie ogłoszony przed rozpoczęciem Konkursu na stronie www.pyrkon.pl
2. Komisja Konkursowa wybiera zwycięzców w kategoriach:

  • Kategoria „Najlepszy Kostium na bazie fanartu”, gdzie wykonany kostium jest stworzony jako odwzorowanie istniejącej już, graficznej wizji innego artysty (np. fanarty postaci w innych wersjach niż oryginalnie istniejące, humanizacje zwierząt, połączenia postaci z różnych uniwersów itp.) Nagrodą w tej kategorii jest:

I miejsce – 2000 zł

II miejsce – 1500 zł

  • Kategoria „Najlepszy kostium oryginalny”, gdzie wykonany kostium jest stworzony jako odwzorowanie własnego projektu postaci opracowanego autorsko przez osobę wykonującą kostium. Referencja może być w formie graficznej lub literackiej, pod warunkiem że autor kostiumu stworzył je osobiście. Nagrodą w tej kategorii jest: 
    I miejsce – 2000 zł
    II miejsce – 1500 zł
  • Nagrody specjalne jurorskie to trzy równorzędne wyróżnienia, po 500 zł każde. Przyznane zostaną na podstawie indywidualnej decyzji jurora, którego imię noszą, a mają na celu wyróżnienie uczestników, których prace posiadają interesujące detale, innowacyjne lub kreatywne podejście do technik, spójność projektu lub inne, godne uwagi elementy, warte podkreślenia. Nagrodą w tej kategorii jest: 
    Nagroda Anhyry – 500 zł
    Nagroda Bisz – 500 zł
    Nagroda Kuby Dobrenko – 500 zł
  • Nagroda specjalna CD PROJEKT RED, przyznana osobie, która stworzy najlepszy kostium nawiązujący do jednego z tytułów wydanych przez CD PROJEKT RED, czyli: Cyberpunk 2077, Cyberpunk: Edgerunners, GWINT lub gier z serii Wiedźmin wraz z dodatkami. Bądźcie kreatywni! W tej kategorii wyróżniony może być zarówno Geralt w wersji noir, ledowe suknie ślubne rodem z Night City, jak i własne postaci bardów, potworów, fixerów czy wiedźminów.  Nagrodami w tej kategorii są:
  • w trzeciej nagrodzie specjalnej: „Goodie Bag” (w nim: Figurka Geralt Dark Horse, Figurka V z edycji kolekcjonerskiej gry Cyberpunk 2077, zestaw patchy, smycze Wiedźmin i CDPR, Naklejki Cyberpunk i Wiedźmin, Brelok Cyberpunk, Pin Samurai, Plakat Cyberpunk, torba Cyberpunk, nerka Trauma Team).
  • w drugiej nagrodzie specjalnej: „Goodie Bag” (w nim: Figurka Geralt Dark Horse, Figurka V z edycji kolekcjonerskiej gry Cyberpunk 2077, zestaw patchy, smycze Wiedźmin i CDPR, Naklejki Cyberpunk i Wiedźmin, Brelok Cyberpunk, Pin Samurai, Plakat Cyberpunk, torba Wiedźmin, nerka Trauma Team, Beanie Wiedźmin, Puzzle Cyberpunk).
  • w pierwszej nagrodzie specjalnej: „Goodie Bag” (w nim: Figurka Geralt Dark Horse, Figurka V z edycji kolekcjonerskiej gry Cyberpunk 2077, zestaw patchy, smycze Wiedźmin i CDPR, Naklejki Cyberpunk i Wiedźmin, Brelok Cyberpunk, Pin Samurai, Plakat Cyberpunk, torba Wiedźmin, nerka Trauma Team, Beanie Wiedźmin, Puzzle Cyberpunk, Steelbook Cyberpunk, Cyberpunk Artbook, Kubek Wiedźmin, Bluza Samurai, Joggery Cyberpunk, Książka “Bez przypadku”).

    Dodatkowo osoba, która zdobędzie pierwszą nagrodę specjalną w tej kategorii, otrzyma zaproszenie do studia CD PROJEKT RED w Warszawie w uzgodnionym ze zwycięską osobą/zespołem terminie (nie później niż do listopada 2025 roku). W ramach wizyty CD PROJEKT RED zapewnia wycieczkę po studio oraz warunki do sesji zdjęciowej w barze z gry Cyberpunk 2077. CD PROJEKT RED nie pokrywa kosztów dojazdu i pobytu.

    Nagrodzony w tej kategorii kostium może wpisywać się w dowolną z innych kategorii konkursowych i będzie w nich rozpatrywany.

3. Przy ocenie pod uwagę będą brane poniższe kryteria:

  • jakość i staranność wykończenia wykonanego stroju,
  • trudność techniczna wykonania stroju,
  • uzupełnienie stroju charakteryzacją, makijażem, elementami efektów specjalnych lub innymi środkami uatrakcyjniającym strój, pasującymi do Projektu
  • oryginalność i pomysłowość interpretacji stroju oraz odgrywanej postaci,
  • występ sceniczny w ramach prezentacji stroju na scenie w trakcie Konkursu, w tym umiejętności aktorskie, synchronizacja pokazu z przesłanym podkładem muzycznym, umiejętne zagospodarowanie sceny i scenariusz prezentacji,
  • zgodność występu z charakterem i wizją odgrywanej postaci.

4. Nagrody zostaną przekazane  na miejscu lub w ciągu 30 dni od daty konkursu.

VI Jury
1. Skład jury Konkursu na Projekt Własny to goście Pyrkonu, specjalizujący się w cosplayu, tworzeniu strojów, projektowaniu postaci. Osoby oceniające to:

  • Anhyra, cosplayerka z Hiszpanii, specjalizująca się w elementach zbroi, rekwizytach oraz charakteryzacji. Jej kostiumy odzwierciedlają pasję do tradycyjnej rzeźby, różnorodności tekstur i skrupulatnej dbałości o szczegóły. Ma bogate doświadczenie w pracy dla branży gier wideo jako cosplayerka kampanii promocyjnych, autorka rekwizytów i strojów (by wymienić kilka największych – Bungie z Destiny 2, Activision Blizzard z World of Warcraft, Funcom z Dune: Awakening, Sharkmob z BloodHunt, Bethesda Nordic & Xbox SE z The Elder Scrolls Online, Team 17 z Blasphemous II i PlayStation Spain z Destiny 2 i Diablo IV. Wygrywała duże konkursy międzynarodowe (w ostatnich latach Best Armor na BlizzCon Online i Best Cosplay na Dreamhack Beyond International), a także była sędzią cosplayową na wielu wydarzeniach i konwentach.
  • Bisz, cosplayerka, laureatka zeszłorocznej Maskarady. Dzięki wybitnym umiejętnościom oraz ponad dekadzie doświadczenia, wielokrotnie reprezentowała Polskę na wydarzeniach o randze międzynarodowej. Jej pseudonim sceniczny znajdziemy wśród finalistów Cosplay Worlds Masters czy International Cosplay League.  Latem tego roku, wraz ze swoim partnerem scenicznym, Talonem, będzie reprezentowała Polskę podczas World Cosplay Summit w Japonii oraz finałów mistrzostw Świata klasyfikacji Extreme Cosplay Gathering we Francji. Jako jurorka najbardziej lubi skupiać się na wykończeniach, oraz różnorodnych technikach stosowanych przez uczestników.
  • Kuba Dobrenko, krawiec i projektant, specjalizujący się w kostiumach larpowych od settingów średniowiecznych po cyberpunkowe. Od 2019 roku prowadzi popularną matkę Oak Stall. Współpracował z polskimi i zagranicznymi produkcjami filmowymi, w tym z koreańskim studiem Pearl Abyss, znanymi z gry Black Desert. Partycypował w takich projektach jak „Misja — Kosmiczna seria Darwinów”, prowadził warsztaty dla CD PROJEKT RED i tworzył kostiumy na premierę serialu „Wiedźmin”, a jego portfolio obejmuje kostiumy do filmu „KOS” i opery „Latający Holender”. To artysta, który łączy pasję do światów fantastycznych z dążeniem do perfekcji w projektowaniu i wykonaniu kostiumów oraz scenografii. Ma również doświadczenie w ocenianiu konkursów cosplayowych. Podczas konkursu na Projekt Własny zwróci uwagę na spójność projektów, wykończenie detali oraz kompletność sylwetek.

VII Dyskwalifikacje
1. W zależności od rangi przewinienia, organizatorzy mogą wystosować upomnienie lub dokonać dyskwalifikacji uczestnika (odmówić mu dalszego udziału w bieżącej edycji konkursu, nie uwzględnić w punktacji końcowej, zażądać natychmiastowego opuszczenia zaplecza scenicznego) i/lub odmówić udziału w kolejnych edycjach konkursu.
2. Upomnienia oraz dyskwalifikacja rozpatrywane są przez koordynatorkę konkursu w następujących przypadkach:

  • uczestnik w sposób celowy zniszczył lub uszkodził kostium, rekwizyty lub scenografię należące do innej osoby biorącej udział w konkursie,
  • uczestnik wykazał się zachowaniem o niesportowym charakterze, w szczególności brakiem kultury wobec innych uczestników konkursu lub obsługi festiwalu,
  • wystąpiła przemoc werbalna lub fizyczna ze strony uczestnika w stronę innego uczestnika festiwalu,
  • prezentacja lub strój zawierały motywy powszechnie uważane za wulgarne, obraźliwe, bądź niezgodne z prawem lub dobrymi obyczajami lub odwołania polityczne, bądź inne, mogące naruszyć czyjekolwiek dobra osobiste, w szczególności grup mniejszościowych,
  • uczestnik nie stawił się na rundzie jury lub swoim występie scenicznym bez podania powodu lub za powód podając własne zaniedbanie (np. nieukończenie kostiumu na czas, zmianę zdania, wycofanie się części grupy, nieprzygotowanie do występu scenicznego).
    Podpunkt ten nie dotyczy osób, u których wystąpiły poważne problemy zdrowotne lub względy losowe, uniemożliwiające kontynuowanie uczestnictwa.

3. Każdy przypadek upomnienia lub dyskwalifikacji rozpatrywany jest indywidualnie przez koordynatorkę konkursu. Decyzja koordynatorki jest ostateczna.

VIII Dane osobowe

  1. Organizator jest administratorem danych osobowych – w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jednolity – Dz.U. 2014 r. poz. 1182 ze zm.) Uczestników Konkursu. Dane osobowe (imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu, adres do korespondencji) przetwarzane są wyłącznie, w celu dokonania czynności niezbędnych do prawidłowego jego przeprowadzenia, w  szczególności w celu poinformowania o wygranej oraz wydania Nagrody. Organizator może powierzyć przetwarzanie danych osobowych uczestników Konkursu wyłącznie podmiotom, które współpracują z nim przy jego urządzeniu i wyłącznie w zakresie niezbędnym do jego prawidłowego przeprowadzenia. Uczestnicy Konkursu mają prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Uczestnicy podają dane na zasadach dobrowolności, przy czym podanie danych jest warunkiem uzyskania możliwości wzięcia udziału w Konkursie.  

Kontakt do organizatorki ds. Strefy Cosplay, opiekującej się konkursem
Aleksandry “Shappi” Tory:
[email protected]