Festiwal Fantastyki 13-15.06.2025 Poznań
Zaloguj się
pl
Goście Program Kup bilet

Strona główna » Wystawa Kostiumów

Wystawa Kostiumów

Niezwykła wystawa kostiumów inspirowanych fantastyką. Ręcznie wykonane stroje pochodzą ze słynnych konkursów polskich i międzynarodowych, w tym mistrzostw świata Extreme Cosplay Gathering, znanej uczestnikom Pyrkonu Maskarady oraz konkursu na Projekt Własny. Dla kontrastu i lepszego zrozumienia natury tworzenia kostiumów, zestawiono je z pracami polskich projektantów (między innymi naszego gościa, Kuby Dobrenko) oraz kolekcją fotografii z Pyrkonowych fotostudiów. Przyjdźcie, zapoznajcie się z opisami poprzez kody QR i zachwyćcie mistrzostwem detalu. Z bliska!

Księżniczka Anna – Kraina Lodu. Przygoda Olafa by LinaSakura

fot. Silver Kraken Photography

Najmocniejszym atutem kostiumu są ręcznie wyszywane wzory, które powstawały przez ponad 100 godzin! Błękitne części stroju to flausz, oprócz tego użyte zostały sztuczne futro i bawega. Wzory zostały wyszyte muliną, a większe elementy powstały z filcu. Wszystkie pompony były docinane na odpowiedni rozmiar i ręcznie naszywane lub doczepiane do stroju. Dzwonki w górnej części stroju zostały wykonane z masy plastycznej, a za zapięcie służą magnesy wszyte w środek, tak by nie były widoczne. Na pasie znajdują się kryształki, które były pojedynczo naklejane na jego całą długość. Strój dopełniają ażurowe rajstopy i wzory z folii flex na koszuli.

Strój powstał specjalnie na finały konkursu ECG (European Cosplay Gathering), który odbył się w 2018 roku we Francji.

IG: @linaskaura610


Ezio Auditore – Assassin’s Creed: Brotherhood by Kula Cosplay

Strój powstał przy użyciu wariacji różnych technik, takich jak: szycie na maszynie, szycie ręczne, cieniowanie materiałów aerografem, tłoczenie i koloryzacja naturalnej skóry, praca w materiałach termoaktywnych (EVA, worbla), konstrukcja mechaniczna (ukryte ostrze), konstrukcja drewniana, modelowanie i druk 3D.

Kostium powstał w koncepcji grafiki wirtualnej. Głównym zamysłem było oddanie dokładnie tego, co możemy zobaczyć na ekranie, dlatego kluczową rolę odegrał kolor dobieranych materiałów oraz cieniowanie.

Dominującym materiałem jest biały włoski jeans, którego faktura pozwoliła w pełni oddać kolorystykę stroju. Całość została wycieniowana aerografem, tak aby kolor stroju zmieniał się w zależności od oświetlenia (podobny zabieg można zauważyć w grze). Krawędzie stroju zostały ozdobione wykonanymi własnoręcznie wypustkami. Haftowane zdobienia zostały wykonane poprzez pocięcie aplikacji haftowych na drobne elementy i złożenie ich we wzór pochodzący z gry. Konstrukcja jest solidnie wzmocniona sztywnikami, aby oddać kąt, pod jakim tunika jest rozkloszowana w grze.

Pasy i naramiennik zostały wykonane ze skóry naturalnej o grubości 3 mm. Skóra była delikatnie tłoczona na krawędziach, a następnie pomalowana preparatem do antykowania. Krawędzie zostały zabezpieczone gumą tragakantową. 

Elementy imitujące metal zostały wykonane z miksu pianki EVA oraz worbli.

Nakładki na buty wykonano z zamszu, który został pomalowany.

fot. Axel Clergeau

Główna konstrukcja kuszy została wykonana z drewna. Łoże kuszy zostało wygrawerowane. Całość pomalowano bejcą. Ze względów bezpieczeństwa nośność kuszy została ograniczona do minimum, dlatego łuczysko wykonano z pianki EVA i worbli, a cięciwę z pomalowanej i wycieniowanej gumy. Elementy ozdobne zostały wykonane z worbli. Kusza ma w środku konstrukcji ukryty mechanizm, który pozwala na pracę cięciwy.

IG: @kulacosplay


Astarion – Baldur’s Gate 3 by Helper

fot. Malimoria

Dublet o bardzo nietypowym kroju został wykonany z winylu imitującego skórę, podszytego zdobionym żakardem w części korpusu, oraz ze sztucznej skóry na rękawach. Przeszycia ozdobne wykonano z metalizowanej taśmy, przymocowanej metaliczną nicią ściegiem zygzakowym. Ozdobne nity to pomalowane żywiczne wydruki 3D.


Motyw roślinny znajdujący się na froncie dubletu został zaprojektowany cyfrowo, a następnie wycięty ploterem ze złotej folii flex i termicznie naniesiony na fioletowy welur. Kołnierz wzmocniono pianką EVA, a wszystkie przeszycia dekoracyjne – zarówno na froncie, jak i na mankietach – wykonano ręcznie nićmi hafciarskimi. Całość zapinana jest na rzep, pod czerwonym jedwabnym panelem. Dublet wykończony satynową lamówką, przyszywaną ręcznie na wszystkich krawędziach.

Spodnie wykonano z rozciągliwej bawełny, postarzanej proszkami pigmentowymi i farbami akrylowymi naniesionymi aerografem. Ozdobne nogawice uszyto ze sztucznej skóry – podobnie jak dublet, obszyto je ręcznie i podbito żakardową podszewką. Motyw dekoracyjny na nogawkach został namalowany ręcznie, a następnie zabezpieczony lakierem matującym.
Motyw geometryczny na pasku powstał z wcześniej zaprojektowanego cyfrowo wzoru, który został wycięty na ploterze i naklejony na sztuczną skórę. Całość pomalowano aerografem, po czym szablon usunięto.

Pod dubletem znajduje się ozdobna koszula z ręcznymi haftami, do której przymocowany jest dodatkowy żabot, dający efekt podwójnej koronki przy karku. Mankiety koszuli również obszyto tą samą koronką.

Buty postaci zostały uszyte ręcznie z roślinnie garbowanej skóry bydlęcej, na podstawie autorskiego wykroju. Podeszwy zszyto na dwie igły, szwem siodełkowym, a górną część cholewki – również na dwie igły, szwem czołowym. Całość zabarwiono brązowymi pastami antykującymi i podklejoną gumową podeszwą.

Pasek został wykonany z tej samej, lecz grubszej skóry. Zdobienia na nim zostały wycięte, następnie wytłoczone odpowiednimi narzędziami, zabarwione tą samą metodą co buty, a na końcu obszyte ręcznie. Nity, podobnie jak wcześniej, to pomalowane żywiczne wydruki. Klamra paska to autorski model wydrukowany z PLA i pomalowany metodą suchego pędzla.

Strój Astariona został zaprezentowany na Maskaradzie 2024, na której otrzymał wyróżnienie jurorskie.

IG: @helper.workshop


May – It Takes Two by Xaron

Proces tworzenia tego kostiumu to efekt połączenia wielu różnych technik – pracy z Worblą, pracy z pianką EVA, druku 3D, krawiectwa oraz ręcznego wyplatania włóczki.

Peruka została wykonana z ręcznie plecionych pasków włóczki w kształt sznurów, które następnie starannie przyklejono do bazy z Worbli, która została uformowana, tak aby idealnie dopasowała się do kształtu głowy. Charakterystyczny duży kok stanowi osobny element, osadzony na specjalnym stelażu. Koraliki przy pejsach wykonano z pianki modelarskiej, natomiast ozdobna wstążka powstała z pianki EVA – wszystkie te detale zostały ręcznie pomalowane.

Okulary również wykonano z wykorzystaniem Worbli, odpowiednio formując i wykańczając materiał.

Bazą swetra jest półgolf szyty od podstaw, z zamkiem umieszczonym z tyłu. To właśnie do niego ręcznie przyszyto warstwę z włóczki w wielu miejscach, co zapobiega jej przesuwaniu się i zniekształcaniu formy. Sama włóczka, a dokładniej ręcznie pleciona wełna merynosa, została uformowana w pięć osobnych części: przód i tył swetra, dwa rękawy oraz kołnierz. Poszczególne elementy połączono ze sobą zarówno splotem, jak i muliną. Ta ostatnia pełni również funkcję dekoracyjną – delikatnie wpleciona lub podklejona wśród włóczki, tworzy dodatkową teksturę i charakterystyczny detal kostiumu.

Guzik został najpierw wymodelowany w programie 3D, a następnie wydrukowany z PLA, odpowiednio wykończony i pomalowany. Przymocowano go bezpośrednio do swetra i jego konstrukcyjnej bazy.

fot. Axel Clergeau

Ręce kostiumu uszyto z dzianiny. Składają się z wysokich rękawic, na które nałożono specjalne nakładki imitujące drewniane ramiona. W rzeczywistości są to uszyte kieszenie usztywnione pianką EVA. Całość została połączona paskiem biegnącym przez plecy, co nadaje formie wygląd przypominający bolerko. Struktura drewna została ręcznie namalowana na dzianinie. Do rękawic przymocowano również ręcznie farbowany sznur oplatający przedramię oraz drobne detale – takie jak śrubki wykonane z pianki EVA – które dodają całości technicznego charakteru. Tą samą metodą powstały skarpetki. 

Spodnie zostały uszyte z jeansu, który wcześniej odpowiednio zafarbowano. Konstrukcja opiera się na wykroju z kilku części, celowo zszytych w taki sposób, by szwy wystawały na zewnątrz – co tworzy efekt ręcznie zszywanych ubrań, charakterystyczny dla szmacianych lalek. Wnętrze spodni wykończono podszewką, do której wypełniająco użyto plusz, nadający całości bardziej „mięsisty”, trójwymiarowy wygląd. Dodatkowo, ręcznie farbowany sznurek został pocięty na odcinki, które następnie upchnięto w wybranych miejscach i przyszyto ręcznie. Zamek spodni został ukryty między szwami z boku. 

Buty powstały na bazie klasycznych chodaków, do których została dobudowana góra z formowanej Worbli. Całość została ręcznie pomalowana i wykończona w taki sposób, by imitować fakturę drewna – z widocznymi słojami i przetarciami.

IG: @talenkaa


OC – Wiedźmin III: Krew i Wino by Kicking-Machine

fot. Dobrochna

Zamysłem stojącym za powstaniem projektu było nawiązanie nim do stylistyki gry Wiedźmin III (zwłaszcza dodatku Krew i Wino) przy jednoczesnym dobrym odwzorowaniu mody renesansu. Tworzeniu wykrojów towarzyszyła duża inspiracja sukniami z tego okresu. Na podstawowy materiał wybrano mięsistą tkaninę z kwiecistym wzorem, natomiast na rękawy użyto lekko połyskującej pikówki, która wzbogacono ręcznie doszywając po szwach sznurek ze złotą nicią. Ręcznie wykonano kryzy oraz pomalowano koronki, którymi przyozdabiają całość. Na koniec doszyto złote aplikacje oraz sznury białych pereł do dopełnienia całości.

IG: @kickingmachine


Wielki Strategista Balagog z Klanu Czerwonej Rency – OC Larpowe by Glorf

Strój larpowy wykonany w większości ze skóry. Dzięki odpowiedniemu uformowaniu na mokro, tłoczeniu i malowaniu, pancerz przypomina stalowy. Reszta elementów skórzanych stylizowana na podniszczone, topornie zrobione przez orczych rzemieślników. Tekstylia to w większości len, bawełna oraz sztuczne futro. Wszystko pobrudzone za pomocą farb akrylowych by pokazać, że orkowie raczej nie dbają o swój sprzęt. Dodatki wykonane za pomocą druku 3D.


Sam strój jest dosyć ciepły, ale dzięki konstrukcji i warstwom zapewnia dobrą ochronę przed ciosami broni larpowej.

IG: @glorf_craft_and_larp

fot. MLC Foto

Alhaitham – Genshin Impact by Asayu

fot. Tulfotografie

Strój powstał w wyniku połączenia różnorodnych technik: klasycznego krawiectwa, pracy z pianką EVA, tworzenia odlewów oraz modelowania i druku 3D.

Najbardziej efektownym elementem kostiumu jest peleryna uszyta z bawełnianego drelichu, z podszewką wykonaną z bawełnianej satyny. Zewnętrzną warstwę zdobią wzory wycięte z brokatowych i połyskujących ekoskór, obszyte prostym ściegiem srebrną nicią. Dodatkowe detale to aksamitne wstawki z tkanin tapicerskich oraz elementy z flokowanej folii winylowej. Całość dopełniają piankowe aplikacje owinięte złotym spandexem oraz poliuretanowe odlewy z dodatkiem złotego pyłku. Przy bliższej obserwacji można dostrzec subtelny, ciemnozielony gradient barwiący górną część peleryny.

Elementy 3D wykonano w różnych technologiach druku: FDM oraz żywicznym. Niektóre kryształy zawierają przestrzenne wzory zatopione w żywicy z dodatkiem drobnego brokatu. Słuchawki wyposażone są w elementy z mlecznej żywicy, która doskonale rozprasza światło wbudowanych LED-ów.

Top został uszyty z naturalnej skóry oraz elastycznej bawełny, ręcznie barwionej w celu uzyskania charakterystycznego zielonkawo-szarego odcienia. Jego przód zdobią odlane z twardego poliuretanu detale.

Pas biodrowy składa się z wielu komponentów – centralnym elementem jest funkcjonalna nerka, w której Alhaitham, zgodnie z kanonem, przechowuje swój odtwarzacz muzyczny i aktualnie czytaną książkę. Zwisające paski wykonano z bawełny farbowanej w gradientowe wzory, zarówno metodą natryskową (airbrush), jak i przez zanurzanie w barwnikach. Złote elementy uzyskano dzięki naszywaniu holograficznej ekoskóry, naprasowywaniu winylowej folii oraz haftowaniu złotymi nićmi techniką couching.

Rękawice wykonano z naturalnej skóry i cienkiej, bardzo elastycznej ekoskóry. Dla wzmocnienia konstrukcji wszyto wewnątrz piankę EVA w okolicy łokcia. Górną i dolną część rękawic wieńczą poliuretanowe odlewy, które nadają całości precyzyjne dopasowanie.

Buty i spodnie zdobione są elementami przypominającymi witraże lub lusterka, oprawionymi w poliuretanowe ramki. Dodatkowo, podeszwa butów została przekształcona przy użyciu masy piankowej, nadając jej charakterystyczny, szpiczasty kształt.

Strój zdobył nagrodę Grand Prix na festiwalu Hikari 2023.

IG: @asayu._


Uther Lightbringer – World of Warcraft by Aris

Zbroję wykonano głównie z pianki EVA różnych grubości. Do zrobienia detali użyto również worbli oraz foam clay. Po szlifowaniu piankę pokryto kilkoma warstwami Flexbondu, płynnego lateksu oraz żelu modelarskiego celem nadania zbroi odpowiedniej faktury. Podczas malowania wykorzystano przede wszystkim farby akrylowe nakładane gąbką, a do cieniowania wykorzystano aerograf. 


W hełmie znajduje się system diod LED podświetlających oczy.

Rdzeń młota stanowi rura PCV, na której skonstruowano stelaż umożliwiający zwiększanie średnicy rękojeści od środka w obu kierunkach. Jego wierzchnia warstwa powstała głównie przy użyciu pianki EVA, która została poddana podobnym procesom jak cała zbroja. 

Charakterystyczne czerwone gemy zostały odlane z zabarwionej żywicy epoksydowej. Następnie ich spód został podklejony folią aluminiową, celem uzyskania efektu lustrzanego.

Płaszcz z kapturem jest elementem jednoczęściowym uszytym z podszewką. W jego charakterystyczną krawędź wszyto odcinek pianki tapicerskiej, dla uzyskania efektu kąta prostego, by jak najwierniej odwzorować grafikę postaci.

Strój Uthera został zaprezentowany podczas finałów Cosplay World Masters 2025 w Portugalii.

IG: @ariscostumes

fot. Humek Photo

Mizu – Blue Eye Samurai by Lynx

fot. Wicked Cospics

Najważniejszymi elementami stroju są miecz oraz okulary. Struktura miecza została wydrukowana z PLA na podstawie samodzielnie wykonanego modelu 3D, a następnie ręcznie wykończona, by pozbyć się charakterystycznej faktury warstw druku. Rękojeść zdobi ręcznie wykonany wzór – został on wtopiony specjalnym narzędziem, plamka po plamce. Całość miecza – od fal na częściach rękojeści (kashira, fuchi), przez młotkowanie na jelcu (tsuba), aż po wzór hamon i podpis autora na ostrzu – odzwierciedla detale widoczne w serialu (niektóre widoczne przez kilka sekund). Efekt metaliczny został uzyskany przy użyciu farb akrylowych i proszków do paznokci z efektem chromu – wymagało to wielu prób! 

Okulary również zostały wydrukowane, wyszlifowane i pomalowane, a zamiast szkieł jest żywica epoksydowa wlana bezpośrednio w wykończone oprawki.

Tekstylne elementy stroju inspirowane są tradycyjnymi japońskimi wzorami i technikami. Przeważa len, z którego powstały kimono, spodnie i chustka. Kolor błękitu na kimonie został osiągnięty przez samodzielne farbowanie. Spodnie mają krój inspirowany klasycznymi hakama. Zdobiony pas wykonano z jedwabnej tkaniny z ręcznie malowanym i farbowanym wzorem (malowanie wzoru zajęło 10 dni!). Płaszcz uszyto z flauszu, aby zapewnić odpowiednią formę i ciężar. Na nogach znajdują się ręcznie przerobione skarpetki i imitacja butów tabi, które zwieńczają sandały po odpowiednich modyfikacjach.

Kapelusz powstał ze starej dobrej tektury falistej, ręcznie uformowanej do zaokrąglonej formy, a następnie sklejonej klejem na gorąco. Żłobienia osiągnięto za pomocą tzw. foam clay. Projekt nakrycia głowy przygotowano w programie 3D, a następnie wykonano kilka prób, aby uzyskać właściwe proporcje. Fryzura Mizu to nic innego jak wystylizowana peruka z dużą ilością standardowego żółtego zestawu – kleju UHU i produktów got2b. Grzywka i pukle przy uszach były formowane oddzielnie, a całość przyprószono cieniem do brwi, aby nadać włosom odpowiednie refleksy.

Pod warstwami stroju znajdują się również detale niewidoczne na pierwszy rzut oka. Pod sznurowanymi karwaszami i nagolennikami zamocowano elementy zbroi wykonane z żywicy epoksydowej z dodatkiem proszku metalicznego. Pod nagolennikami znalazły się krótkie legginsy (w stylu kyahan), uszyte z ręcznie farbowanej bawełny z kropkowanym wzorem. Dodatkowo kostium został uzupełniony o tatuaż postaci, wykonany w formie zmywalnego nadruku na podstawie własnego projektu.

Kostium zadebiutował podczas Maskarady 2024, podczas której otrzymał wyróżnienie jurorskie od Maul Cosplay. Został również nagrodzony za najlepszą charakteryzację na Animatsuri 2024 oraz za najlepszy występ na Poznań Game Arena 2024.

IG: @lynx.den


Krasnolud – Warhammer Fantasy by Samuraj_Dan

Cosplay stworzony przy użyciu pianki EVA. To jedna z tych prac, które pokazują, że świetny efekt nie wymaga dużego budżetu. Oprócz pianki wykorzystane zostały między innymi maty puzzlowe oraz tanie peruki, a końcowy efekt wzmocniono równie tanimi technikami, takimi jak pokrycie klejem wikol i malowanie farbami akrylowymi. Wzorki na beczkach oraz kuflu w wyżłobiono lutownicą oraz multiszlifierką. Kieszenie na pasku oraz sam pas stworzono z pianki. Wzór skórzany osiągnięto metodą nagrzewania pianki i przyciskania folią spożywczą. W tarczy oraz w toporze znajdują się proste LED-y z ukrytymi włącznikami. Uszkodzenia bojowe widoczne na kostiumie i rekwizytach zrobione zostały multiszlifierką (z nieocenioną pomocą kocich pazurów!). Szata oraz spodnie uszyte z zapasów materiałów.

IG: @samuraj_dan

Postać w fantazyjnej zbroi, z tarczą i toporem, na nogach przypominających beczki, otoczona dymem i świetlnymi mieczami.
fot. MLC Foto

Zbroja Wiedźmina Szkoły Wilka – Wiedźmin by Kuba Dobrenko Łagunionok

fot. Engie Photo

Wielowarstwowa zbroja wiedźmińska wykonana z materiałów możliwie jak najlepiej oddające realia. Skóra, stal i naturalne tkaniny wykorzystane w projekcie tworzą pancerz, który miałby prawo działać w walce. Koncept powstał w oparciu o wiele różnych opisów z książek Andrzeja Sapkowskiego.

IG: @oakstall / @dobrenko.costumes


Blood Elf – World of Warcraft (Chromie Chronoscryer Finery) by Kurumi

Elementy zbroi zostały wykonane w całości z worbli Finest Art i ozdobione własnoręcznie odlanymi gemami z żywicy epoksydowej. Do stworzenia każdego gema powstały najpierw osobne formy silikonowe, odlane na podstawie modeli uformowanych z gliny modelarskiej. 

Podstawa napierśnika jest wykonana z worbli, która pokryta jest tkaniną bawega memory. Z tej tkaniny jest również uszyta spódnica ze wszystkimi jej panelami, które ozdobione są złotymi wzorami stworzonymi z pianki EVA obłożonej elastyczną dzianiną o wdzięcznej nazwie lama. 

Naramienniki nie są częścią setu Chronoscryer Finery – w grze są osobnym elementem i zwą się Mantle of Blind Absolution. Twarze na naramiennikach zostały wyrzeźbione z gliny modelarskiej, na których potem była odciskana worbla.  

Kostur (w grze Sentinel’s Branch) to mieszanka worbli, pianki EVAi styroduru, przy czym niebieski księżyc to worbla Transpa Art pomalowana farbami do szkła. 

Kostium powstał w 2023 roku, a rok później, po uzupełnieniu o broń i naramienniki, zaprezentowany został podczas Maskarady 2024. Pojawił się również na evencie Blizzarda w Hamburgu.

IG: @kurumi.cosplay

fot. Photoruruw

Generał Lerantis – Krystalium by Krassus

fot. Larp Reporter

Kostium zaprojektowany został przez OakStall na zlecenie LarpVenture w listopadzie 2023 roku. Procesem jego wykonania oraz projektem dystynkcji zarządzała Kinga Tomczak. Ten konkretny strój jest jednym spośród ponad 100 mundurów o tym samym kroju wykonanych na potrzeby serii larpów Krystalium, osadzonych w autorskim świecie przywodzącym na myśl między innymi serię Cień i Kość. W tym świecie zbliżonym do estetyki steampunkowej nie ma maszyn parowych, natomiast znana jest technologia oparta o niezwykły minerał zwany krystalium.

Dominującym materiałem jest włoska wełna, materiał charakterystyczny dla mundurów oficerskich z XIX wieku, na których ogólnym stylu bazowano przy kreowaniu estetyki Krystalium. Zadanie kostiumografów było wyjątkowo trudne – przygotować krój munduru, który oddawałby dobrze styl, przedstawiał sobą walory praktyczne, a jednocześnie był możliwy do noszenia na różnych sylwetkach przez kobiety i mężczyzn. 

Smukłe linie płaszcza dodają sylwetce wyrazistą linię. Wysoko umieszczony, na stałe wszyty pas podkreśla talię. Odpinany kołnierz podkreślający pas barkowy jest świetnym nośnikiem dla oznaczeń stopni, a zastosowane pod szyją korpusówki Wojska Polskiego uzupełniają militarystyczny wygląd kostiumu. Wymienne oznaczenia rang i specjalizacji przyczepiane są na systemie rzepów na kołnierzu, który jest również nośnikiem baretek przyznawanych za wyjątkowe zasługi. Pod płaszczem żołnierze rewolucji noszą szarą zapinaną koszulę z niską stójką oraz czarne spodnie z wełny lub drelichu. Całość uzupełniają czarne skórzane akcesoria, wysokie buty i specjalnie zaprojektowana furażerka z metalowym symbolem przedstawiającym krystalium.

IG: @larpventure


Katniss Everdeen – Igrzyska Śmierci: Kosogłos cz. 1 by Kairi

Praca nad cosplayem rozpoczęła się od dogłębnego resear­chu – przed przystąpieniem do szycia, projekt powstawał na podstawie wielu godzin analizy filmowych ujęć, zbieraniu referencji z planu zdjęciowego i poszukiwaniu materiałów możliwie najbliższych oryginałowi.

Choć strój może wydawać się prosty, jego realizacja była pełna wyzwań. Ogromną wagę przyłożono do detali – od tkanin wiernie odwzorowujących te z filmu, przez elementy zbroi, aż po makijaż inspirowany rysami Jennifer Lawrence, który wymagał licznych prób i dopracowania.

Łuk wykonano ręcznie z drewna, bez użycia specjalistycznych narzędzi. Kształt i drobne detale osiągnięto ręcznym piłowaniem przez wiele dni. Buty, niemal identyczne jak te użyte na planie filmowym, zostały zakupione osobno – po długich i intensywnych poszukiwaniach.

Oprócz aspektów wizualnych, strój wyróżnia jego funkcjonalność. Został dostosowany do dynamicznej prezentacji scenicznej w finale konkursu European Cosplay Gathering. Niezawodność elementów stroju oraz pełna swoboda ruchu pozwalały na umieszczenie w choreografii wielu energicznych i efektownych elementów.

IG: @kairi.in.cosplayland

fot. World by Hoka

Blood Elf – World of Warcraft (Znachuli Set) by Arshania

fot. Photoruruw

Strój powstał z wykorzystaniem technik mieszanych, z przewagą pracy z pianką EVA oraz worblą. Szyte elementy wykonano z ekoskóry oraz tkaniny typu barbie. Całość została ręcznie malowana farbami akrylowymi oraz z użyciem aerografu, co pozwoliło uzyskać głębię kolorów i efekt zużycia materiałów. Kostur został zbudowany na bazie styroduru oraz pianki EVA. Dodatkowo w kostiumie pojawiają się elementy wykonane techniką druku 3D (np. diadem), a także odlewy żywiczne wykonane na bazie autorskich form silikonowych –wykorzystane m.in. do stworzenia kryształów.

Kostium został wykonany w 2023 roku i zdobył nagrodę za najlepsze wykonanie techniczne podczas Hikari 2024. Został również zaprezentowany jako oficjalny strój podczas eventu Blizzarda w Hamburgu.

IG: @arshaniacosplay


Moogle – Final Fantasy XII by Lola

Na wystawie prezentowana będzie głowa Moogle – najtrudniejszy do wykonania element kostiumu.

Rekwizyt powstał dzięki połączeniu licznych materiałów i różnorodnych technik. Czaszka i oczy postaci zrobione zostały z żywicy odlewniczej i epoksydowej. Do uformowania policzków i kształtu głowy wykorzystana została gąbka tapicerska. Nos stworzono z pomocą sylikonu sanitarnego, farby akrylowej oraz gąbki tapicerskiej. Za konstrukcję uszu posłużyły pianka EVA i drut. Całość została zwieńczona białym i różowym futerkiem.

Ozdobny czajniczek oraz nakrycie głowy składają się ze styroduru, połówki płaskiej bombki choinkowej, gąbki tapicerskiej oraz materiału tapicerskiego – wszystko to na konstrukcji z rurek PCV. Na potrzeby finałów konkursu do czajniczka został dodatkowo wkręcony pręt zbrojeniowy pokryty czarną termokurczliwą osłonką, na końcu którego zawieszony był pompon wykonany z czerwonej włóczki.

Dzwonki wystające z policzków to bombki choinkowe z dzwoneczkami w środku.

Malowanie wykonano farbami akrylowymi, a wszystkie złote detale zostały nałożone za pomocą złotej pasty do decoupage’u.

Prezentowana głowa postaci Moogle została wykonana na finały konkursu European Cosplay Gathering w 2014 roku jako część duetu z księżniczką Ashelią B’nargin Dalmasca, stworzoną przez Magdalenę „Czester” Szymańską.

IG: @lolacosplayhell

fot. MLC Foto

Nameless King – Dark Souls III by QuellCrafts

Strój powstał z wykorzystaniem technik mieszanych, pianki EVA, worbla, utwardzany żywicą

epoksydową. Korona wykonana została z PVC oraz worbli, a sama głowa króla była wykonana techniką mieszaną, włókna szklanego, żywicy epoksydowej oraz masy chemoutwardzalnej (Epoxy Sculpt). Peruka jest zamocowana do powierzchni głowy na stelażu z cienkiej pianki EVA i drutu.

Części zdobne pasków oraz przy pancerzu odlewane z żywicy poliuretanowej. Paski skórzane, przeszywane ręcznie oraz postarzane. Przepaska biodrowa wykonana z bawełny z ręcznie doszywanymi paskami kogucich piór, które następnie były barwione cieniami do powiek. Całość została ręcznie malowana farbami akrylowymi postarzana woskiem bitumicznym, nadający autentyczny efekt postarzonego złota.

Naszyjnik został w całości wykonany przy pomocy druku żywicznego SLA.

Baza kołnierza została wykonana z pianki EVA i pokryta płatami bawełny by uzyskać dużą objętość szala. Rękawy uszyte z lnu z wyhaftowanymi wzorami. Włócznia wykonana jest za pomocą techniki druku FDM, odlewu poliestrowego i pianki EVA.

Kostium został wykonany w 2019 roku na finał European Cosplay Gathering jako reprezentant Polski w kategorii Solo. Zdobył również nagrodę Grand Prix na Coperniconie 2024 oraz wyróżnienie podczas MFKiG 2024.

IG: @quell_crafts