https://aptekasupervita.pl/

Festiwal Fantastyki 13-15.06.2025 Poznań
pl
Goście Kup bilet

Stable Capital

Strona główna » Kodeks Dyżurnego Mistrza Gry

Kodeks Dyżurnego Mistrza Gry

Cieszymy się, że chcesz poprowadzić sesję podczas tegorocznego Pyrkonu. Chcemy, żeby wszyscy uczestnicy czuli się u nas komfortowo, dlatego wymagamy stosowania narzędzi bezpieczeństwa. Jednocześnie zdajemy sobie sprawę, że w warunkach konwentowych nie jest to łatwe, dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie ten krótki poradnik.

1. Bezpieczeństwo i higiena sesji

Konwentowe granie ma to do siebie, że często siadamy do stołu z ludźmi, których nie znamy lub znamy bardzo słabo.
RPG jest grą towarzyską – właściwa komunikacja jest podstawą udanej sesji. Z tego powodu używanie narzędzi bezpieczeństwa na sesji jest obowiązkowe. Omówimy je kolejno poniżej. Metod dbania o komfort całej drużyny jest naprawdę wiele.
Drużyna to gracze oraz MG. Ty również masz prawo zgłosić sprzeciw, jeśli gracze zaczną przekraczać granice Twojego komfortu.
Pamiętaj, że używając którejkolwiek z metod nie musisz tłumaczyć, dlaczego to robisz.

2. Rozmowa

To absolutna podstawa, sama w sobie jednak niewystarczająca. Dlatego nalegamy, aby wprowadzić do rozgrywki dodatkowe narzędzie bezpieczeństwa (na przykład te wymienione poniżej).
Pamiętaj, żeby sesję rozpocząć od rozmowy z gracz(k)ami: ustalcie wyraźne granice i sposób podejścia do trudnych tematów. Wyjaśnij, jakie narzędzia bezpieczeństwa wprowadzasz i jak z nich korzystać. To, co sobie powiecie, jest ważne dla każdej osoby przy stole – nie tylko MG odpowiada za bezpieczeństwo na sesji.

3. Triggery i ograniczenia wiekowe

Formularz zgłoszenia sesji zawiera prośbę o podanie potencjalnie trudnych tematów, jakie mogą pojawić się na Twoich sesjach – czyli tak zwanych triggerów. Temat „trudny” to taki, który objęty jest społecznym tabu lub ma wysoką szansę wywołać mocną reakcję emocjonalną u graczy_ek, np. powszechnie spotykane fobie. Jeśli na liście nie ma triggeru, którego potrzebujesz w opisie sesji,  skontaktuj się z nami mailowo (przed Festiwalem) lub w punkcie POMoGe w pawilonie 8 (w trakcie Pyrkonu) – dodamy go do listy.
Niektóre triggery wiążą się z wyborem odpowiednich ograniczeń wiekowych. Takie rzeczy jak seksualność, przemoc, używki czy horror wymagają pewnej dojrzałości od całej drużyny. Jeśli nie masz pewności, jaką kategorię wiekową wybrać (np. 16+ czy 18+), wybierz wyższą.
Zalecamy podawanie w pierwszej kolejności tych triggerów, które na sesji pojawią się na pewno. Przykładowo: jeśli prowadzisz scenariusz, w którym drużyna ma rozprawić się z wielgachnym pająkiem, to istnieje spora szansa, że krew będzie się lała strumieniami. Jako triggery wpisz: pająki/arachnofobia, przemoc, ewentualnie gore.
Ważna jest jasność przekazu. Dzięki temu na sesję powinni_y trafić gracze_ki, którzy_e będą czuć się komfortowo z wymienionymi przez Ciebie triggerami. Jeśli w czasie trwania sesji okaże się, że pojawił się trudny temat, którego nie wymieniasz w opisie – nie martw się. Inne narzędzia bezpieczeństwa pomogą zadbać o komfort wszystkich zgromadzonych osób w nieprzewidzianej sytuacji.
Lista przykładowych triggerów: pvp (player versus player – walki między postaciami graczy_ek), horror, seksualność, rasizm, homofobia, seksizm, tortury, przemoc domowa, przemoc wobec zwierząt, przemoc wobec dzieci, samobójstwa, depresja, pająki, gałki oczne, wojna, terroryzm, katastrofy naturalne.

4. Karta X

To znak lub hasło do przerwania gry tu i teraz. Ważne jest to, że przerywamy scenę (opis, wypowiedź, deklarację) w momencie pojawienia się karty X – natychmiast.
Ważne, żeby każda osoba biorąca udział w sesji precyzyjnie wiedziała, czym jest Wasza karta X.
Po użyciu karty X warto zrobić krótką przerwę i wrócić do gry już w następnej scenie – bez roztrząsania tego, co się stało. Od Dyżurnych Mistrzów Gry bezwzględnie wymagamy korzystania z karty X.

5. Green, Yellow, Red

To system podobny do sygnalizacji świetlnej, w którym:
• Green to zgoda na daną treść/scenę, deklaracja, że chce się dalej eksplorować ten temat.
• Yellow to informacja, że dana treść/scena to granica naszego komfortu, więc lepiej nie wdawać się w dalsze szczegóły i uciąć temat.
• Red to sygnał do natychmiastowej pauzy, oznaczający niezgodę na to, co się właśnie dzieje.
System można wprowadzić w postaci werbalnej, gdzie gracze wywołują kolory, jeśli zachodzi taka potrzeba. Można też przygotować trzy kartki oznaczone odpowiednimi kolorami.
Ustal ze swoją drużyną, w jakich chwilach podajecie kolory – czy robicie to sami z siebie, czy po pytaniu od Ciebie lub innej osoby przy stole.

6. Lines and veils

Lines to oznaczenie tematów, które nie powinny się pojawić na sesji. Przed rozpoczęciem gry konieczne jest ustalenie, czego w ogóle nie chcemy widzieć na danej sesji. Pamiętaj, że nie chodzi o robienie MG pod górkę, tylko o to, żeby ktoś przypadkiem nie powiedział lub nie zrobił czegoś, co mogłoby innym sprawić przykrość.Dla jasności – jeżeli podajesz przed sesją konkretne triggery (jak nasza przykładowa walka z wielkim pająkiem, czyli: arachnofobia), a przy stole masz osobę, która jako linię (line) zgłosi pająki, to możecie się rozstać i nie grać tej sesji razem. Takie sytuacje będą bardzo, bardzo rzadkie i głównie wynikają z niedoczytania opisu sesji – nie ma tam złej woli.
Veils to technika opisywania scen: pewne rzeczy mogą zostać zasugerowane bez wdawania się w szczegóły. Tematy wpadające w Veils również musicie omówić przed startem sesji. Na przykład gracze nie chcą odgrywać scen seksu, ale ich postaci romansują i wszystko zmierza w jednym kierunku – w takim wypadku gracze mogą spokojnie nałożyć na scenę zasłonę, stwierdzając, że postaci spędziły ze sobą noc. I to wystarczy.

7. Aftercare

Porozmawiaj po sesji z drużyną o tym, co się działo. Postaraj się zwrócić uwagę na to, czy wszyscy czują się dobrze. To szczególnie ważne przy intensywnych sesjach typu pvp, gdzie nie zawsze uda się utrzymać emocje na wodzy.
Na konwencie może się okazać, że ktoś nie czuje się komfortowo w rozmowie z obcą osobą zaraz po sesji – i ma do tego prawo. Warto zacząć temat, ale nie zawsze warto nalegać.
Może łatwiej będzie Wam pogadać następnego dnia?

Więcej informacji
Wszystkim zainteresowanym polecamy publikację „Consent in gaming” Monte Cook Games, która dobrze omawia całe zagadnienie bezpieczeństwa na sesji.

Źródło

Materiał powstał na potrzeby konwentu Konline organizowanego przez Stowarzyszenie Avangarda i został dostosowany do potrzeb Pyrkonu. Oryginalny dokument dostępny jest tutaj.

Stable Capital