Festiwal Fantastyki 14.06.2024 Poznań
pl
GościeGuests Kup bilet

Strona główna » Maskarada FAQ

Zastanawiasz się, czym właściwie  jest ta cała Maskarada, chcesz wziąć w niej udział albo zasiąść na widowni i podziwiać to wspaniałe show, ale masz pytania, nad którymi się głowisz? Trafiłeś w odpowiednie miejsce! Tutaj znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania i szczegółowe informacje na temat Maskarady i cosplayu na Pyrkonie.

Informacje ogólne

Cosplay to precyzyjnie odwzorowany kostium konkretnej postaci, czyli strój powstający na podstawie istniejącego wzoru graficznego. Ocena w tej kategorii dokonywana jest na podstawie podobieństwa kostiumu z wysłanym przez uczestnika źródłem graficznym (np. kadrem komiksu, plakatem, ilustracją, screenem z filmu lub gry), zachowaną proporcją, a także precyzją i jakością wykonania.

Maskarada to konkurs kostiumowy, który odbywa się w pyrkonową sobotę na Sali Ziemi. Zadaniem uczestników konkursu jest własnoręczne wykonanie kostiumu i zaprezentowanie go na scenie w trakcie konkursu oraz przed jurorami. Dlatego, jeśli lubisz cosplay albo sam tworzysz stroje – dobrze trafiłeś!

Konkurs dla twórców fantastycznych kostiumów, które mogą, ale niekoniecznie są cosplayami! Twórcy biorący udział w konkursie powinni zaprezentować własnoręcznie zrobiony kostium w jednej z trzech kategorii: “Projekt własny: inspirowany” (strój na podstawie wybranej postaci, kreatywnie ją zmieniający), “Projekt własny: oryginalny” (strój od zera zaprojektowany przez uczestnika) oraz “Projekt grupowy” (wielu uczestników stworzyło jeden kostium w jednej z powyższych kategorii). Prezentacje mogą odbywać się poprzez przejście po wybiegu lub zaprezentowanie przygotowanej scenki.

 

Strefa cosplay to dedykowana przestrzeń na terenie Pyrkonu gdzie uczestnicy w kostiumach znajdą wszystko co niezbędne dla nich na festiwalu. W hali 8A możecie spodziewać się szatni, punktu naprawczego “Cospital” tworzonego we współpracy z Cosplay Craft i RajSzycia.pl, wypożyczalni kostiumów, studia fotograficznego Divbor, ścianek foto z przeróżnymi dekoracjami, spotkań autografowych z zaproszonymi gośćmi, warsztatów i paneli na tematy kostiumowe oraz fotograficzne. Wszystko domknięte codziennymi pokazami cosplayu.

Strój powinien zostać wykonany własnoręcznie, by zostać dopuszczonym do konkursu. Jedynie drobne elementy mogą być zakupione, jednak zawsze należy o tym poinformować jurorów, a także wpisać w specjalną rubrykę w formularzu zgłoszeniowym.


Do elementów, które zwyczajowo traktuje się jako dopuszczalne jako kupione należą: podstawa butów (należy je samemu przerobić), peruki (należy je samemu stylizować), bielizna (o ile nie stanowi ważnego i widocznego elementu stroju np. jako gorset zewnętrzny), soczewki kontaktowe, półfabrykanty biżuterii (np. kółka do kolczugi, gemy).


Oczywiście, im więcej wykonasz własnoręcznie, tym lepiej – jury docenia wszystko, co zrobione ręcznie i tak dostanie się więcej ich uznania za (oczywiście dobrze wykonaną, zgodną z ilustracją referencyjną i schludną) biżuterię, którą odlewano samodzielnie niż składano z półproduktów albo buty uszyte od podstaw, a nie tylko pomalowane akrylem. Niemniej, wygrywały zarówno osoby, które te drobne elementy miały kupne, jak i zrobione ręcznie.

Tak. Dopuszcza się użycie przy tworzeniu kostiumu technik maszynowych (np. druk 3D, laserowe wycinanie, frezowanie, czy druk na tkaninie), ale większa część pracy musi być udziałem uczestnika (przygotowanie pliku, obróbka wykończeniowa).

Prowadzona jest rozmowa z jury (tzw. runda jury), podczas której wypytują o wykonanie techniczne, sprawdzają szwy, podszewki, itp. Zasadniczo wierzymy, że nasi uczestnicy mówią prawdę. W formularzu zgłoszeniowym prosimy też przedstawienie zdjęć progressu, czyli tego, jak strój wyglądał na kolejnych etapach wykonania.


W przypadku użycia technik maszynowych (np. druk 3D, laserowe wycinanie, frezowanie, czy druk na tkaninie) należy się przygotować na pytania o własnoręczne przygotowanie pliku, obróbkę i wykończenie elementów. 

Zachęcamy do sporządzenia dokumentacji fotograficznej ze wszystkich etapów prac nad strojem. Nie są one jednak wymagane dla wzięcia udziału.

Maskarada pełni rolę eliminacji do Mistrzostw Europy w klasyfikacji European Cosplay Gathering. Oznacza to, że podczas konkursu wybieramy w dwóch kategoriach: solo i grupę.  Nagrodzona zostanie osoba występująca solo i jedna dwu lub trzyosobowa grupa. Nagrodzeni otrzymają tytuł polskiej reprezentacji cosplayowej.


Zwycięzcy pojadą w terminie 12-17.07.2023 do Paryża, żeby zmierzyć się z reprezentacjami innych krajów i zawalczyć o dalsze nagrody oraz światową sławę. Całość wyjazdu odbędzie się na koszt organizatora European Cosplay Gathering oraz Pyrkonu.


Prócz tego przewidujemy nagrody w postaci bonów i sprzętu cosplayowego. W tym roku wszyscy uczestnicy Maskarady otrzymają w podziękowaniu za udział wejściówki na Pyrkon 2024.

Nie.

Maskaradę można oglądać zarówno na Sali Ziemi, jak i telebimach rozstawionych na terenie festiwalu oraz na streamie na fanpage’u Pyrkonu.

Zofia Skowrońska, Zula Costumes, odbiera e-maile pod adresem [email protected] i telefony pod numerem 609 385 832. Nim jednak zadasz pytanie, warto zapoznać się dokładnie z FAQ i regulaminem.

Twórcy biorący udział w konkursie powinni zaprezentować własnoręcznie zrobiony kostium w jednej z trzech kategorii: “Projekt własny: inspirowany” (strój na podstawie wybranej postaci, kreatywnie ją zmieniający), “Projekt własny: oryginalny” (strój od zera zaprojektowany przez uczestnika) oraz “Projekt grupowy” (wielu uczestników stworzyło jeden kostium w jednej z powyższych kategorii).

Prezentacje mogą odbywać się poprzez przejście po wybiegu lub zaprezentowanie przygotowanej scenki.

Nagrody na konkursie Projekt Własny to między innymi vouchery na materiały profesjonalne od firmy Cosplay Craft oraz wysokiej klasy komputerowa maszyna do szycia, zasponsorowana przez RajSzycia.pl. W tym roku wszyscy uczestnicy konkursu na Projekt Własny otrzymają w podziękowaniu za udział wejściówki na Pyrkon 2024.

Tak.

Konkurs Projekt Własny  można oglądać na Scenie Cosplayowej  na terenie Strefy Cosplay w hali 8A.

Aleksandra Tora, Shappi Workshop, odbiera e-maile pod adresem strefacosplay@pyrkon.pl. Nim jednak zadasz pytanie, warto zapoznać się dokładnie z FAQ i regulaminem.

Zgłoszenia

Formularze zgłoszeniowe pojawią się na stronie bliżej terminu imprezy. 

Do 08.06.2022 r. do godziny 23:59 Organizatorzy dokonują wyboru uczestników, którzy wezmą udział w dalszej rywalizacji. Głównym kryterium wyboru jest jakość kostiumu oraz przedstawiony pomysł na prezentację sceniczną. Wyniki tego etapu zostaną przekazane uczestnikom za pomocą e-maili. Ograniczenie liczby uczestników wynika z ograniczonego czasu Maskarady.

Pyrkon jest ogromnym festiwalem i pojawia się na nim wielu cosplayerów. Na Maskaradę przyjmujemy tylko kilkudziesięciu najlepszych, którzy zgłoszą się wcześniej przez formularz i przejdą preeliminacje online. Niestety, nie możemy umożliwić chętnym prezentowania się na scenie poza konkursem.

Dopuszczalne jest zgłaszanie strojów już nagradzanych lub prezentowanych w innych konkursach, o ile nie były to eliminacje lub finały konkursów międzynarodowych Nie jest dopuszczalne zgłaszanie kostiumów, które brały udział w konkursie Maskarada w latach poprzednich.

Ilustracje referencyjne stroju oraz wszystkich rekwizytów (dobrej jakości grafiki-źródła, na których wzorowano się tworząc strój; na podstawie podobieństwa stroju do ilustracji referencyjnych jury przyznaje część punktacji), zdjęcia progressu (zdjęcia prezentujące pracę uczestnika nad strojem, udowadniającą pracę własną, jaką w niego włożył, max. 30 zdjęć na kostium), zdjęcia gotowego lub niemal gotowego stroju oraz wszystkich rekwizytów, spis elementów wykonanych i niewykonanych własnoręcznie, opis prezentacji scenicznej, opis oświetlenia, plik z podkładem muzycznym lub podkładem wideomuzycznym (mp3 lub mp4).

Niestety, nie ma takiej możliwości. Zgłoszenia bez podkładu będą traktowane jako niepełne i tym samym nie będą brane pod uwagę.

Skontaktuj się niezwłocznie z koordynatorką konkursu, Zofią Skowrońską z Zula Costumes, by ustalić dalsze działania. Zula odbiera e-maile pod adresem maskarada(at)pyrkon.pl i telefony pod numerem 609 385 832.

Podkład powinien zostać docięty do czasu prezentacji. Wymagany format to mp3, opisane w tytule pseudonimem uczestnika i nazwą postaci. Jeśli podkład zawiera dialogi, zachęcamy do sprawdzenia, czy na pewno są czytelne dla osób postronnych i upewnienia się, że publiczność je zrozumie (preferowane języki to polski i angielski). Nie istnieje możliwość korzystania z wideo podczas występu!

Przypominamy również, że należy posiadać prawa do korzystania z wybranego podkładu.

Zwięzłość i precyzja to twój przyjaciel. Człowiek, który będzie obsługiwał twój występ, dużo łatwiej odczyta informację ’00:06 sekunda muzyki – stroboskop’ niż 'tam gdzie zaczynają wchodzić te bębny, proszę o to, żeby światła zaczęły mrugać’. Dobrze też będzie, jeśli zaznajomisz się i będziesz używać takich określeń jak rozjaśnienie, ściemnienie, blackout, reflektor prowadzący, światło punktowe, kontra. Jeśli nie oczekujesz od nas fajerwerków i chcesz, by było Cię po prostu widać na scenie, użyj sformułowania “światło neutralne”. Nie istnieje możliwość całkowitego wyciemnienia sceny podczas występu!

Zdjęcia stroju powinny prezentować kostium ze wszystkich stron, najlepiej nałożony na osobę, która będzie występowała, by zaprezentować proporcje. Nie wymagamy makijażu scenicznego, jednak jeśli jest sporym elementem kostiumu, warto go nałożyć. Zwróćcie proszę uwagę na elementy, z których jesteście szczególnie zadowoleni, zdjęcia detali są mile widziane, bo pomagają nam podjąć decyzję, kogo wybrać do finału. Zdjęcie może być wykonane w dowolnym otoczeniu. Prosimy o brak retuszu.

Tak, do uczestników powinna trafić informacja zwrotna  na podany przez nich e-mail. W razie kłopotów zachęcamy do kontaktu z koordynatorem.

Do 08.06.2022 r. do godziny 23:59 Organizatorzy dokonują wyboru uczestników, którzy wezmą udział w dalszej rywalizacji. Głównym kryterium wyboru jest jakość kostiumu oraz przedstawiony pomysł na prezentację sceniczną. Wyniki tego etapu zostaną przekazane uczestnikom za pomocą e-maili.

Zaplecze sceniczne

Uczestnicy Maskarady oraz ich wcześniej zgłoszeni pomocnicy, a także organizatorzy, techniczni i gżdacze. Niestety, ze względu na niewielką przestrzeń nie można odwiedzać znajomych na zapleczu scenicznym.

Szatnie dla uczestników Maskarady zawierają krzesła, stoły, lustra, prąd, podstawowy zestaw naprawczy (m.in. nici, kleje, nożyce), dostęp do wody i drobnych przekąsek.

Tak. Dla komfortu uczestników Maskarady zostanie tam wystawiony ekran.

Runda Jury

Indywidualne spotkanie uczestnika Maskarady z jury, trwające nie więcej niż 5 minut na osobę, a 10 minut na grupę, służące do obejrzenia prezentowanego kostiumu z bliska przez sędziów oraz zadaniu pytań dodatkowych dotyczących jego wykonania. Uczestnicy występujący wspólnie na scenie na rundę jury wchodzą razem. Podczas tej części sędziowie (niejawnie) przyznają punkty związane z oceną kostiumu. Kolejność prezentacji podczas rundy jury zależy od rozmiarów i czasu zakładania kostiumu przez uczestnika. Wszystkie rundy odbędą się w sobotę. O indywidualnej godzinie rundy uczestnicy zostaną poinformowani drogą e-mailową przed festiwalem.

To Twoje pięć minut (lub 10 w przypadku grupy) i inicjatywa leży po Twojej stronie. Zastanówcie się co powiecie podczas swojej rundy; najpopularniejsze pytania to: dlaczego ta postać? Z jakich technik korzystaliście? Co było najtrudniejsze? Co najbardziej lubicie w swoim stroju? Dlaczego wykonaliście dany element w taki, a nie inny sposób? Unikaj tłumaczenia się, że coś wygląda nie tak jak na ilustracji referencyjnej albo zabrakło czasu. Jurorzy sami zauważą. Skup się lepiej na tym, co lubisz i miej o swoim stroju jak najlepsze zdanie.

Tak.

Na rundę jury można zabrać ze sobą pomocnika, który pomoże przy prezentowaniu rekwizytów, poda kolejne elementy i wesprze uczestnika duchowo. Prosimy, by pomocnik nie udzielał odpowiedzi za uczestnika.

W języku polskim. W przypadku uczestnika lub jurora zagranicznego, runda jest obsługiwana przez tłumacza.Jeśli uczestnik preferuje rozmowę w języku angielskim, jest ona możliwa.

Jury Maskarady zawsze składa się ze specjalistów z zakresu cosplayu, concept artu, rękodzieła, aktorstwa, charakteryzacji. Zawsze staramy się, by sędziowie byli zróżnicowani i co roku część z nich zmieniamy, by umożliwić wyrównaną konkurencję.

Informacje o jurorach będziemy podawali pojedynczo przed festiwalem.

Występy sceniczne

Do dyspozycji uczestników podczas próby oraz w czasie konkursu jest prostokątna scena połączona z wybiegiem (scena 6×8 metrów z dostawionym wybiegiem 10×2 metry, tworzą wspólnie kształt litery T), oświetlenie kolorowe oraz nagłośnienie wraz z obsługą techniczną.

Prezentacja powinna trwać dla solisty maksymalnie minutę i 15 sekund, a dla grupy 2 minuty i 30 sekund. Podkład powinien zostać przycięty przez uczestnika do długości występu.

Tak, próba sceniczna jest obowiązkowa. Organizatorzy wyznaczają uczestnikowi konkretną godzinę na próbę. Czas na próbę nie jest długi, a wystarcza na przejście się po scenie, test świateł i muzyki, przećwiczenie jedno lub dwukrotnie prezentacji. Prezentacja powinna być gotowa wcześniej. Próba służy wyłącznie ostatnim szlifom. Próby sceniczne odbywają się w piątek późnym wieczorem oraz w sobotę rano. Kolejność wynika z kolejności właściwych występów.

Tak.

Tak, ale nie zostaną one wypożyczone uczestnikom na czas występu, by oddać zasady finałów w Paryżu. Najlepiej nagrać swoje materiały w formie podkładu.

Tak.

Tak.

Nie. Stroboskop może mieć negatywny wpływ na osoby na widowni, więc go nie używamy.

Nie. Nie istnieje możliwość całkowitego zaciemnienia sceny przez wzgląd na pracę kamer. Na scenie nigdy nie będzie naprawdę ciemno!

Absolutnie nie. Za używanie pirotechniki i ognia bez zezwolenia organizatorów (a raczej go nie wydadzą) grozi dyskwalifikacja.

Tak.

Tak, za scenografię mogą zostać przyznane punkty. Dokładne informacje o metodach oceny należy przeczytać w regulaminie.

W 1, 2 lub 3 osoby.

Nie.

Nie.

Organizatorzy zapewniają pomoc w podawaniu rekwizytów oraz ich wnoszeniu. Zasady precyzyjne dotyczące rozmiaru i sposobu wnoszenia scenografii znajdują się w regulaminie konkursu.

Cosplay na Pyrkonie

Fajnie by było, gdybyś zabrał strój i po prostu wybrał się w nim na Pyrkon. 🙂 Nieważny wiek, sylwetka czy doświadczenie. Cosplay jest dla wszystkich i super, gdy coraz więcej osób się przebiera.

Punkt 15 i 16 regulaminu Festiwalu Fantastyki Pyrkon zawiera wytyczne dotyczące replik broni. Jeśli brakuje tam informacji o konkretnym rodzaju repliki, którą chcesz wnieść na teren festiwalu, napisz niezwłocznie wiadomość na bezpieczenstwo(at)pyrkon.pl.

Przewidujemy kilka specjalnych kabin do przebierania dla cosplayerów, będą one oznaczone na mapie. Możesz się w nich przebrać, ale pamiętaj, by nie zostawiać tam swoich rzeczy. Dla uczestników Maskarady przewidziana jest oddzielna szatnia na zapleczu Sali Ziemi, cosplayerzy którzy nie biorą udziału w konkursie nie mają do niej wstępu.

Na terenie targów będzie klika szatni dla uczestników. Przy wejściu wschodnim będzie również dostępna szatnia z szafkami na bagaż. Dla uczestników Maskarady przewidziana jest oddzielna szatnia na zapleczu Sali Ziemi, cosplayerzy którzy nie biorą udziału w konkursie nie mają do niej wstępu.

Cosplayerzy na Pyrkonie są traktowani jak wszyscy pozostali uczestnicy festiwalu i nie przysługują im zniżki.

W czasie trwania festiwalu otwarta będzie specjalna bramka dla osób z dużym bagażem. Należy jednak pamiętać, że aby przez nią przejść, trzeba wcześniej odebrać swój identyfikator.