Festiwal Fantastyki 14.06.2024 Poznań
pl
GościeGuests Kup bilet

Strona główna » REGULAMIN KONKURSU MASKARADA NA FESTIWALU PYRKON 2024

REGULAMIN KONKURSU MASKARADA NA FESTIWALU PYRKON 2024

Z ELIMINACJAMI DO KLASYFIKACJI MISTRZOSTW EXTREME COSPLAY GATHERING

I Postanowienia ogólne

  1. Organizatorem konkursu kostiumowego Maskarada (wraz z towarzyszącymi mu eliminacjami do klasyfikacji Extreme Cosplay Gathering) zwanego dalej „konkursem” jest Stowarzyszenie Klub Fantastyki Druga Era w Poznaniu (zwane dalej „organizatorem”).
  2. Koordynatorem konkursu jest firma Zula Costumes Zofia Skowrońska.
  3. Konkurs odbywa się podczas Festiwalu Fantastyki Pyrkon 14-16.06.2024 r. (zwanego dalej „Pyrkonem”).
  4. W poniższym regulaminie pojawiają się pojęcia:
    • Uczestnik – jest to cosplayer biorący udział w konkursie, którego kostium i występ są oceniane i porównywane z pracą innych Uczestników celem przyznania nagród,
    • Stage Ninja – to asystent na scenie, który może pomagać Uczestnikom na różne sposoby. Mogą oni obsługiwać różne urządzenia lub rekwizyty, być lalkarzami scenicznymi, pomagać przy zmianie kostiumów i wykonywać wiele innych zadań wymyślonych przez Uczestników, o ile pozostają ukryci przed wzrokiem publiczności. Stage Ninja nie mogą nosić żadnych kostiumów.
  5. Konkurs ma na celu popularyzowanie fantastyki oraz środowiska kostiumowego w Polsce, a także wspieranie polskich cosplayerów na scenie międzynarodowej.
  6. Zadaniem uczestników konkursu jest własnoręczne wykonanie kostiumu na podstawie wybranej oficjalnej grafiki (np. screena, ilustracji) i zaprezentowanie go na scenie w trakcie konkursu oraz przed jurorami w trakcie oceny indywidualnej (tzw. runda jury).

II Warunki uczestnictwa

  1. Udział w konkursie mogą wziąć wyłącznie osoby, które w dniu konkursu (tj. 15.06.2024) będą miały co najmniej 18 lat. 
  2. Narodowość Uczestników i Stage Ninjas musi być polska. Uczestnicy innej narodowości posiadający “kartę stałego pobytu” (lub równoważny dokument) mogą wziąć udział w polskich eliminacjach, o ile mieszkają na terenie Polski. Nie mogą oni jednak brać udziału w eliminacjach Extreme Cosplay Gathering kraju, którego są obywatelami w tym samym sezonie konkursowym, w którym brali udział w polskich eliminacjach.
  3. Uczestnicy mogą startować w konkursie indywidualnie lub w grupach do czterech osób. (Wliczając w to maksymalnie jedną osobę wspierającą na występ, tak zwanego Stage Ninja. Oznacza to możliwe zestawienia: solista, solista + stage ninja, duet, duet + stage ninja, trio, trio + stage ninja, kwartet).    
  4. W przypadku Uczestników grupowych, jeden z członków zostanie wyznaczony na lidera i będzie odpowiedzialny za przesłanie wszystkich wymaganych dokumentów i materiałów do koordynatorki konkursu w imieniu swojej grupy. W przypadku nagrodzenia grupy będzie też osobą odpowiedzialną za odbiór nagrody finansowej.
  5. Uczestnicy poprzez przystąpienie do konkursu wyrażają zgodę na nieodpłatną prezentację, powielanie i rozpowszechnianie zdjęć oraz nagrań zawierających ich wizerunki, wykonanych podczas Pyrkonu w celach związanych z archiwizowaniem materiałów i promocją Pyrkonu, koordynatora oraz organizatora.
  6. Przystępując do konkursu, uczestnicy akceptują postanowienia niniejszego regulaminu.

III Ilustracje referencyjne i źródła, z jakich mogą pochodzić prezentowane stroje

  1. Uczestnicy mogą występować w kostiumach przedstawiających postacie z anime, mangi, komiksów, gier wideo, filmów, seriali telewizyjnych, muzyki japońskiej i musicali scenicznych. Kostiumy muszą mieć oficjalne odniesienie, dlatego projekty własne i fanarty nie są dozwolone w tym konkursie. Każde zgłoszenie musi zostać przesłane formularzem dostępnym na stronie pyrkon.pl i zatwierdzone przez koordynatorkę konkursu.
  2. Figurki i lalki, jeśli są sugerowane jako główne źródło, muszą być produkowane przez oryginalnych właścicieli praw autorskich, a nie przez firmę zewnętrzną kupującą lub wynajmującą licencję. Figurki i lalki mogą służyć jako dodatkowe odniesienia, o ile są identyczne z oryginalnym źródłem. Zatwierdzenie przez głównego organizatora ECG jest obowiązkowe w takiej sytuacji, aby zapewnić przestrzeganie wytycznych. W celu sprawdzenia zgodności z regulaminem pytanie można wysłać na [email protected] 
  3. W przypadku występów grupowych, kostiumy wszystkich uczestników muszą pochodzić z tej samej serii tytułów. (Przykładowo: grupa złożona z Ciri z gry Wiedźmin 3 oraz Thorgala z komiksów Thorgal nie zostanie przyjęta, grupa złożona z Ciri oraz Geralta z gry Wiedźmin 3 zostanie przyjęta, grupa złożona z Geralta z Wiedźmin: Serce z Kamienia i Jaskra z Wiedźmina 3 zostanie przyjęta). 
  4. W przypadku sporów lub wątpliwości związanych z prawidłowością zgłoszeń lub licencji, ostateczna decyzja o dopuszczeniu kostiumu należy do koordynatorki konkursu. Pytania wysyłać można na [email protected]
  5. Pokazy są otwarte dla publiczności, w każdym wieku i o dowolnej wrażliwości, dlatego kostiumy Uczestników muszą być wykonane z myślą o jak najszerszej publiczności.

IV Kostiumy

  1. Prezentowany kostium musi zostać wykonany przez noszącego go uczestnika w większości samodzielnie. Zachęcamy do robienia zdjęć dokumentujących, jak powstawał strój. Wszystkie kostiumy prezentowane przez Uczestników muszą być wykonane ręcznie przynajmniej w 80%. W przypadku duetów, trio i kwartetów dozwolone jest, aby jeden lub więcej Uczestników był twórcą kostiumów dla innych członków grupy i aby ci członkowie nie brali udziału w procesie tworzenia. Pomoc przyjaciół lub krewnych jest tolerowana, o ile większość pracy jest wykonywana przez Uczestników. Stage Ninja nie może być twórcą kostiumu uczestnika. Wszelkie zakupione lub zamówione kostiumy lub ich części zostaną odrzucone.
  2. Wszelkie części kostiumu niewykonane przez Uczestników będą musiały zostać zadeklarowane i będą dopuszczalne, o ile mieszczą się w tolerowanym zakresie. Niezastosowanie się do tego wymogu spowoduje nałożenie kary lub dyskwalifikację. Obejmuje to modele 3D, wzory haftu, zestawy elektroniczne i inne rodzaje wzorów. Wszelkie elementy niewykonane przez uczestnika własnoręcznie (kupne, zamówione u osób trzecich itp.) powinny zostać zakomunikowane podczas wypełniania formularza zgłoszeniowego ORAZ podczas rundy jury. 
  3. Dopuszczalne są elementy kupne (np. peruki, baza obuwia), jednak powinny stanowić jedynie dodatek do pracy własnej. 
  4. Uczestnikom nie wolno zmieniać odcienia skóry z zamiarem sportretowania lub dopasowania postaci z grupy etnicznej, istniejącej lub podobnej do istniejącej, innej niż ich własna. Ten aspekt portretowania postaci nie ma żadnego wpływu na punktację dotyczącą wierności w kontekście ilustracji referencyjnej. Dotyczy to zarówno istniejących ras, jak i postaci fantastycznych o cechach etnicznych zbliżonych do rzeczywistych. (Przykład: użycie aerografu by pomalować się na różowo celem upodobnienia do Persefony z komiksu “Lore Olympus” jest w porządku, nałożenie ciemnego makijażu by upodobnić się do księcia T’Challi z filmu “Black Panther” nie jest akceptowane w konkursie).
  5. Dopuszczamy jedynie repliki broni stworzone przez uczestników, zalecając przy tym zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo w ich użyciu.

V Występy sceniczne

  1. Występ sceniczny musi stanowić własność uczestnika i nie może być kopią istniejących występów osób trzecich. Plagiaty występów mogą zakończyć się dyskwalifikacją i odebraniem nagród na rzecz innych Uczestników.
  2. Każda konfiguracja uczestników ma inny maksymalny czas przeznaczony na występ:
    • Uczestnicy solo mają maksymalnie 1minutę 30 sekund.
    • Uczestnicy w duetach mają maksymalnie 2 minuty 30 sekund.
    • Tria mają maksymalnie 3 minuty.
    • Kwartety mają maksymalnie 3 minuty 30 sekund.
      Stage Ninja nie wlicza się do liczby Uczestników na scenie. Uczestnik solo korzystający ze Stage Ninja nadal będzie miał maksymalnie 1 minutę 30 sekund na swój występ.
  1. Przedłużenie czasu występu przez może wiązać się z decyzją jury o obniżeniu oceny lub dyskwalifikacji uczestnika.
  2. Każdy z występów obsługiwany będzie przez maksymalnie cztery osoby z obsługi scenicznej, które pomogą wnieść i rozstawić na scenie potrzebną scenografię oraz rekwizyty. Ze względu na konieczność powtórzenia w razie wygranej tego procesu na finałach w Paryżu, nie istnieje możliwość wnoszenia scenografii przez własnych helperów, innych niż Stage Ninja. 
  3. Rekwizyty sceniczne są podzielone na 3 rozmiary:
    • Duże rekwizyty nie mogą przekraczać 20 kg i wymagają 2 osób obsługi scenicznej, aby przenieść je na scenę i poza nią w ciągu maksymalnie 15 sekund.
    • Rekwizyty średniej wielkości nie mogą przekraczać 11 kilogramów i wymagają 1 osoby obsługi scenicznej, który przeniesie je na scenę i poza nią w ciągu maksymalnie 15 sekund.
    • Małe rekwizyty nie mogą przekraczać 3 kilogramów i muszą być przenoszone przez cosplayera na scenę ORAZ poza nią w ciągu maksymalnie 15 sekund, jeśli nie ma dostępnych osób obsługi scenicznej.
    • Broń i akcesoria trzymane w ręku nie wliczają się do tego limitu. 
  4. Uczestnicy są odpowiedzialni za konstrukcję i wytrzymałość swoich rekwizytów na scenie. Akcesoria te muszą być na tyle solidne i stabilne, aby można je było przenosić bez szczególnej ostrożności.
  5. Uczestnicy muszą upewnić się, że sprzęt ten nie jest zbyt ciężki, szkodliwy lub niebezpieczny dla nich, publiczności, obsługi konkursu.
  6. Koordynatorka konkursu jest jedyną osobą, która decyduje, czy rekwizyt jest zgodny z zasadami i wytycznymi.
  7. Użycie ognia i pirotechniki na scenie jest zakazane. Dotyczy to m.in. takich elementów jak fajerwerki, petardy, iskrowniki, zapalniczki, świeczki, papier błyskowy, żarzące się przedmioty.
  1. Użycie płynów na scenie jest zakazane. Dotyczy to m.in. takich elementów jak pełne butelki, pistolety na wodę, ale też wszelkich płynów w zamkniętych butelkach.
  2. Zrzucanie lub rozrzucanie na scenę konfetti, piór, brokatu itp. jest zabronione.
  3. Organizator zastrzega sobie prawo do przerwania dowolnego występu scenicznego w przypadku wystąpienia podejrzenia, że występ może stanowić zagrożenie dla uczestnika lub najbliższej publiczności.
  4. Do dyspozycji uczestników podczas próby oraz w czasie konkursu jest prostokątna scena połączona z wybiegiem (scena prostokątna co najmniej 7×12 metrów z dostawionym wybiegiem 10×2 metry, tworzą wspólnie kształt litery T), oświetlenie kolorowe, ekran LED znajdujący się za występującymi oraz nagłośnienie wraz z obsługą techniczną (bez mikrofonów).
  5. Uczestnik powinien dla własnego bezpieczeństwa zachować odstęp od krawędzi sceny.
  6. Jedyne akceptowane formaty podkładu i nagrań wideo dla uczestników to mp3 dla plików audio oraz mp4 dla plików wideo. W przypadku nagrań wideo, konieczne jest wykorzystanie jakości Full HD.
  7. Uczestnicy NIE będą mieli dostępu do mikrofonów na czas występów. Wszelkie dialogi, efekty dźwiękowe i monologi należy zawrzeć w nagranej wcześniej ścieżce dźwiękowej. Dozwolone jest korzystanie z fragmentów oficjalnych nagrań i ścieżek dźwiękowych z gier, filmów itp. 
  8. Dialogi i nagrania powinny być przygotowane w językach zrozumiałych dla publiczności. W przypadku konkursu na Pyrkonie jest to polski i angielski, przy czym część jurorów jest wyłącznie anglojęzyczna. (Zwycięzcy Maskarady zostaną poproszeni o zaprezentowanie na finałach w Paryżu podkładu w języku angielskim lub francuskim). 
  9. Niedopuszczalne jest używanie wulgarnego języka oraz zachowanie obsceniczne lub naruszające dobra osób trzecich. Niezastosowanie się do niniejszego punktu grozi dyskwalifikacją.
  10. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za zachowanie uczestnika konkursu.

VI Regulamin Stage Ninja

  1. Stage Ninja to osoba wybrana przez Uczestników. Organizatorzy nie zapewniają Stage Ninja. 
  2. Stage Ninja to asystent na scenie, który może pomagać Uczestnikom na różne sposoby. Mogą oni obsługiwać różne urządzenia lub rekwizyty, być lalkarzami scenicznymi, pomagać przy zmianie kostiumów i wykonywać wiele innych zadań wymyślonych przez Uczestników, o ile pozostają ukryci przed wzrokiem publiczności. Stage Ninja nie mogą nosić żadnych kostiumów.
  3.  Dozwolony jest tylko jeden Stage Ninja na zgłoszenie.
  4. Jeśli Stage Ninja jest widoczny na scenie dla publiczności, wpłynie to na wynik uzyskany za pokaz.
  5. Wybór skorzystania ze Stage Ninja może być różny pomiędzy eliminacjami i finałami. Stage Ninja będzie uważany za Przedstawiciela w kwestiach logistycznych. 

VII Zgłoszenia

  1. Uczestnicy zgłaszają się do konkursu poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie www.pyrkon.pl. FORMULARZ
  2. Zgłoszenia przyjmowane są do 23:59 w niedzielę 02.06.2024.
  3. Uczestnicy powinni przygotować się na to, że formularz zgłoszeniowy ma takie elementy jak miejsce na:
    • ilustracje referencyjne stroju oraz wszystkich rekwizytów (dobrej jakości grafiki-źródła, na których wzorowano się, tworząc strój; na podstawie podobieństwa stroju do ilustracji referencyjnych jury przyznaje część punktacji),
    • zdjęcia prezentujące pracę uczestnika nad strojem, udowadniającą pracę własną, jaką w niego włożył, max. 30 zdjęć na kostium,
    • zdjęcia gotowego lub niemal gotowego stroju oraz wszystkich rekwizytów,
    • spis elementów wykonanych i niewykonanych własnoręcznie,
    • opis prezentacji,
    • opis oświetlenia (lub sugestia atmosfery występu, by techniczni je dobrali),
    • plik z JEDNYM podkładem muzycznym lub JEDNYM podkładem wideo-muzycznym (mp3 dla audio lub mp4 dla audio-wideo).

VIII Przebieg konkursu

  1. Przez wzgląd na konieczność ograniczenia liczby występów scenicznych oraz zapewnienia wysokiej jakości show, konkurs składa się z kilku etapów.
  2. Do 02.06.2024 r. do godziny 23:59 przyjmowane są zgłoszenia poprzez formularze dostępne na stronie internetowej www.pyrkon.pl O tym, co powinno znaleźć się w zgłoszeniu, można przeczytać w punkcie VII niniejszego regulaminu. Zgłoszenia niekompletne nie będą brane pod uwagę.
  3. Do 05.06.2023 r. do godziny 23:59 Organizatorzy dokonują wyboru uczestników, którzy wezmą udział w dalszej rywalizacji. Głównym kryterium wyboru są jakość kostiumu oraz przedstawiony pomysł na prezentację sceniczną. Wyniki tego etapu zostaną przekazane uczestnikom za pomocą e-maili.
  4. W trakcie Pyrkonu uczestnicy, o których mowa w ust. 2, biorą udział w:
    • Próbie scenicznej – obowiązkowej, wskazanej ze względu na specyficzny kształt sceny (układ litery T). Uczestnik zostanie przypisany do próby, która odbędzie się w godzinach wieczornych w piątek lub porannych w sobotę. O indywidualnej godzinie próby scenicznej uczestnicy zostaną poinformowani drogą e-mailową przed festiwalem.
    • Rundzie jury – indywidualnym spotkaniu z jury, trwającym nie więcej niż 3 minuty na uczestnika, 6 minut na duet, 9 minut na 3 osoby i 12 minut na cztery osoby, służącym do obejrzenia prezentowanego kostiumu z bliska przez sędziów oraz zadaniu pytań dodatkowych dotyczących jego wykonania. Uczestnicy występujący wspólnie na scenie na rundę jury wchodzą razem, mając po 3 minuty na uczestnika (jednak nie więcej niż 10 minut na całą grupę). Podczas tej części sędziowie (niejawnie) przyznają punkty związane z oceną kostiumu. Kolejność prezentacji podczas rundy jury zależy od rozmiarów i czasu zakładania kostiumu przez uczestnika. Wszystkie rundy odbędą się w sobotę. O indywidualnej godzinie rundy uczestnicy zostaną poinformowani drogą e-mailową przed festiwalem.
    • Prezentacji scenicznej – występie na dużej scenie Sali Ziemi (późne popołudnie w sobotę), prezentującym kostium/postać przed widownią. Podczas tej części sędziowie (niejawnie) przyznają punkty za prezentację. O tym, co powinno znaleźć się w występie scenicznym można przeczytać w punkcie V niniejszego regulaminu.
  1. Indywidualny czas występu i rundy, podany uczestnikom w e-mailach przed Pyrkonem, jest czasem przybliżonym i może ulec zmianie w zależności od przebiegu konkursu. Uczestnicy będą na bieżąco informowani o zmianach.
  2. Nieobecność uczestnika na jednej z ocenianych części skutkuje dyskwalifikacją. Zastosowane zostaną wobec uczestnika obostrzenia, opisane w punkcie “XI Dyskwalifikacje i upomnienia” niniejszego regulaminu.
  3. Rozdanie nagród odbywa się na scenie około pół godziny po występach scenicznych. Wyłonienie zwycięzców odbywa się na podstawie sumy przyznanych punktów oraz dyskusji jury.

IX Kryteria oceny

  1. Każdy juror w finałach może przyznać 60 punktów za kostium i 60 punktów za występ.
    • Przy ocenie kostiumów punkty rozdzielane są następująco:
      • Dokładność (0-20 punktów): To kryterium dotyczy tego, jak wierne są cosplaye uczestników w porównaniu z oficjalnym źródłem; czy wszystkie szczegóły, wzory, kolory, kształty itp. są dokładnie odtworzone. Obejmuje to makijaż, peruki, akcesoria i rekwizyty trzymane w rękach, jeśli są istotne dla postaci. Kryterium to obejmuje również to, jak dobrze uczestnicy dopasowali różne części kostiumu do swojego ciała. Należy pamiętać, że rozmiar ciała, karnacja lub inne cechy fizyczne uczestników nie mają znaczenia, jeśli chodzi o wynik w zakresie dokładności. Odnośnie upiększeń i dodatków w stroju, jakie nie pojawiają się na ilustracji referencyjnej, więcej informacji można znaleźć w ustępie 3 niniejszego paragrafu.
      • Szczegóły wykończenia (0-20 punktów): To kryterium dotyczy jakości i precyzji każdego aspektu rzemiosła Uczestników oraz tego, jak dobrze wykończona jest każda część cosplayu, w tym makijaż, peruki, akcesoria i rekwizyty trzymane w rękach. Wykończenie detali, takich jak potencjalne zdobienia, będzie miało wpływ na tę ocenę, więcej informacji można znaleźć w ustępie 3 niniejszego paragrafu.
      • Złożoność i techniki (0-20 punktów): Kryterium to jest związane z różnymi technikami stosowanymi przez Uczestników do tworzenia ich cosplayów oraz z tym, jak dobrze są one stosowane. Jury oceni liczbę zastosowanych technik, ich złożoność i wykonanie, aby przyznać Uczestnikom punkty. Jeśli użyto wielu technik, ale ich wykonanie było słabe, wpłynie to na wynik; podobnie jak w przypadku doskonale wykonanego kostiumu przy użyciu niewielu technik lub niskiej złożoności, wpłynie to również na wynik. Ozdoby mogą być wykorzystane w celu zaprezentowania większej liczby technik i umiejętności, więcej informacji można znaleźć w ustępie 3 niniejszego paragrafu.
    • Przy ocenie występów punkty rozdzielane są następująco:
      • Aktorstwo i inscenizacja (0-30 punktów): Dotyczy to umiejętności i udanego występu Uczestników na scenie. Wynik będzie odzwierciedlał zaangażowanie i ekspresję uczestników na scenie, a także to, jak dobrze grają na scenie, poruszają się i wchodzą w interakcje. Stage Ninja i jakość ich pracy na scenie również będą miały wpływ na ten wynik.
      • Jakość mediów i wykorzystanie rekwizytów scenicznych (0-10 punktów): Wynik ten odnosi się do jakości mediów wykorzystywanych do występów uczestników. Jakość dźwięku i/lub wideo obejmuje to, jak wyraźny i łatwy do zrozumienia jest on zarówno dla jury, jak i publiczności. Ocena ta będzie również uwzględniać to, jak dobrze rekwizyty sceniczne zostały wykorzystane przez uczestników i jak uczestnicy weszli z nimi w interakcję na scenie lub jak uczestnicy poradzili sobie z brakiem niektórych rekwizytów scenicznych podczas występu.
      • Kreatywność i rozrywka (0-20 punktów): Kryteria te oceniają pomysłowość, oryginalność, rozrywkowość i przemyślany charakter występu. Obejmuje to sposób, w jaki wideo lub dźwięk są wykorzystywane do wspierania historii opowiadanej na scenie oraz jak dobrze rekwizyty sceniczne są wykorzystywane i zaprojektowane do przedstawienia. W stosownych przypadkach obejmuje również kreatywne wykorzystanie Stage Ninja.
      • Ostatnim kryterium, które wpłynie na decyzję jury, jest “Równowaga”. Reprezentuje ilość wysiłku włożonego w kostium, jak również w występ. Jeśli jedno z kryteriów zostało całkowicie pominięte, bilans będzie ujemny; jeśli podjęto wysiłki, ale można je było wyraźnie poprawić, bilans będzie neutralny; i wreszcie, jeśli uczestnicy dali z siebie wszystko w obu dziedzinach, bilans będzie dodatni.
  1. Rekwizyty sceniczne nie są uwzględniane w ocenie kostiumów, ale będą brane pod uwagę i będą miały wpływ na ocenę występu w zależności od ich przydatności podczas występu.
  1. Dopóki oficjalne źródło projektu jest respektowane przez Uczestników, zdobienia na kostiumach będą dozwolone, będzie to oceniane na podstawie wiedzy i uznania jury. Ozdoby te mogą występować w wielu formach: paski, wzory, tekstury, diody LED, inne efekty specjalne itp. Wszystkie kształty, projekty, wzory, kolory, detale pojawiające się w oficjalnym projekcie źródłowym powinny być obecne na stworzonych kostiumach, aby uzyskać maksymalną liczbę punktów w konkursie za “Dokładność” w przeciwnym razie zastosowanie mają kary. Ozdoby te mogą być wykorzystane do pokazania dalszego zakresu umiejętności rzemieślniczych i/lub dodania dodatkowych efektów dla dobra występu. W zależności od zdobień mogą one mieć wpływ na kryteria “Szczegóły wykończenia” oraz “Złożoność i techniki”. Nie są one w żadnym wypadku obowiązkowe i żaden Uczestnik nie zostanie ukarany za nie dodanie ich do swojego kostiumu, a ozdoby nie mogą zastąpić istniejącego elementu oficjalnego źródła.
  2. Cosplay zaprezentowany podczas oceny kostiumów musi być identyczny z tym, który został użyty podczas występu na scenie. Wszelkie modyfikacje będą karane, dotyczy to makijażu, efektów specjalnych, rekwizytów, akcesoriów i butów.
  3. Podczas oceny kostium musi być noszony w taki sam sposób, w jaki będzie noszony na scenie podczas występu.
  4. Akcesoria lub rekwizyty trzymane w rękach nieużywane podczas występu scenicznego nie będą brane pod uwagę przy ocenie kostiumów.
  5. Do oceny strojów podczas rundy jury uczestnicy mogą przynieść książki, portfolio, próbki… Jednak te dokumenty i materiały mogą być przeglądane przez jury tylko w czasie przesłuchania uczestników i nie mogą być pozostawione jury do późniejszego przejrzenia. Po zakończeniu rozmowy kwalifikacyjnej uczestnicy muszą opuścić salę ze wszystkimi dokumentami i materiałami, które przynieśli.
  6. W odniesieniu do punktacji za kostiumy i w przypadku porównywania Uczestników solo z Uczestnikami w konfiguracji grupowej, wynik grupy będzie średnią poszczególnych kostiumów zgodnie z kryteriami wymienionymi w ustępie 1 niniejszego paragrafu.

X Nagrody

  1. Pośród uczestników zostaną przyznane następujące nagrody i tytuły:
    • Cosplayowa Reprezentacja Polski w klasyfikacji Extreme Cosplay Gathering. Jest to jeden zespół lub solista (1-4 osoby), które na koszt organizatora oraz z jego wsparciem pojadą reprezentować Polskę podczas finałów European Cosplay Gathering w Paryżu (10-15 lipca 2024). Prócz tego otrzymają nagrodę finansową w wysokości 6000 zł.
    • Runner-up Cosplayowej Reprezentacji Polski w klasyfikacji Extreme Cosplay Gathering. Jest to jeden zespół lub solista (1-4 osoby), które w razie niedyspozycji Cosplayowej Reprezentacji Polski ECG na koszt organizatora oraz z jego wsparciem pojadą reprezentować Polskę podczas finałów European Cosplay Gathering w Paryżu (10-15 lipca 2024). Prócz tego otrzymają nagrodę finansową w wysokości 3000 zł.
    • Trzy równorzędne Nagrody Jury, które zostaną przyznane wyróżniającym się cosplayerom (grupom lub solistom) wedle wyboru sędziów. Jury może uznać za warty nagrodzenia zarówno całokształt pracy cosplayera, jak i pojedynczy tej pracy element (np. występ sceniczny, wykorzystanie nowej techniki kreatywnej, propmaking, ponadprzeciętną pracę fryzjerską, charakteryzatorską, odwzorowanie postaci…). Każdemu z trójki jurorów przysługuje decydujący głos w kwestii przyznania jednej z nagród. Każdy z wyróżniony Nagrodą Jury cosplayer otrzyma nagrodę finansową w wysokości 2000 zł.
    • Wszyscy uczestnicy, którzy wystąpią na scenie podczas Maskarady 2024 otrzymają podziękowanie w postaci karnetu trzydniowego na Pyrkon 2025. 
  2. W przypadkach tego wymagających Organizator Konkursu, jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, przed wydaniem Nagród obliczy, pobierze i odprowadzi do właściwego Urzędu Skarbowego zryczałtowany podatek dochodowy należny z tytułu wygranej.
  3. Organizator zastrzega sobie prawo, by w wyjątkowych sytuacjach zmienić wysokość nagrody, nie przyznać jej lub odebrać.
  4. Nie istnieje możliwość wymiany nagród rzeczowych na ich równowartość pieniężną.
  5. Nieodebranie nagród przez zwycięzcę w terminie 30 dni od zakończenia Pyrkonu tożsame jest ze zrzeczeniem się wygranej

X Jury

  1. Runda jury przebiega w języku angielskim, opcjonalnie przy asyście tłumacza.
  2. W skład jury wchodzi troje znanych specjalistów związanych z cosplayem, tworzeniem kostiumów i rekwizytów, projektowaniem, charakteryzacją, występami scenicznymi, fantastyką. 

XI Dyskwalifikacje i upomnienia

  1. W zależności od rangi przewinienia, organizatorzy mogą wystosować upomnienie lub dokonać dyskwalifikacji uczestnika (odmówić mu dalszego udziału w bieżącej edycji konkursu, nie uwzględnić w punktacji końcowej, zażądać natychmiastowego opuszczenia zaplecza scenicznego) i/lub odmówić udziału w kolejnych edycjach konkursu.
  2. Upomnienia oraz dyskwalifikacja rozpatrywane są przez koordynatorkę konkursu w następujących przypadkach:
  • uczestnik w sposób celowy zniszczył lub uszkodził kostium, rekwizyty lub scenografię należące do innej osoby biorącej udział w konkursie,
  • uczestnik wykazał się zachowaniem o niesportowym charakterze, w szczególności brakiem kultury wobec innych uczestników konkursu lub obsługi festiwalu,
  • wystąpiła przemoc werbalna lub fizyczna ze strony uczestnika w stronę innego uczestnika festiwalu,
  • uczestnik nie stawił się na rundzie jury lub swoim występie scenicznym bez podania powodu lub za powód podając własne zaniedbanie (np. nieukończenie kostiumu na czas, zmianę zdania, wycofanie się części grupy, nieprzygotowanie do występu scenicznego). Podpunkt ten nie dotyczy osób, u których wystąpiły poważne problemy zdrowotne lub względy losowe, uniemożliwiające kontynuowanie uczestnictwa.
  1. Każdy przypadek upomnienia lub dyskwalifikacji rozpatrywany jest indywidualnie przez koordynatorkę konkursu.

XII Dane osobowe

Organizator jest administratorem danych osobowych – w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jednolity – Dz.U. 2014 r. poz. 1182 ze zm.) Uczestników Konkursu. Dane osobowe (imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu, adres do korespondencji) przetwarzane są wyłącznie, w celu dokonania czynności niezbędnych do prawidłowego jego przeprowadzenia, w  szczególności w celu poinformowania o wygranej oraz wydania Nagrody. Organizator może powierzyć przetwarzanie danych osobowych uczestników Konkursu wyłącznie podmiotom, które współpracują z nim przy jego urządzeniu i wyłącznie w zakresie niezbędnym do jego prawidłowego przeprowadzenia. Uczestnicy Konkursu mają prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Uczestnicy podają dane na zasadach dobrowolności, przy czym podanie danych jest warunkiem uzyskania możliwości wzięcia udziału w Konkursie.  


Kontakt do koordynatorki Maskarady, Zofii Skowrońskiej z Zula Costumes:

[email protected]

tel. 609 385 832