Przeskocz do treści Instagram Twitter Facebook Search Arrow right YouTube Sign In Sign Out Register User Print Arrow left
Strona główna » Blog » Program » Uniwersytet Fabularny – wprowadzenie

Uniwersytet Fabularny – wprowadzenie

Gry Fabularne to świetna rozrywka. Bawi i czasem uczy, a na pewno jest bardzo towarzyską formą spędzania czasu. Tylko jakoś trzeba zacząć w nie grać! Dlatego po raz trzeci otwieramy na Pyrkonie Uniwersytet Fabularny.

Podstawowy przedmiot „uniwersytecki”

Jeśli nie wiecie, co to są gry fabularne, to idealna okazja, by się dowiedzieć i sprawdzić samemu, czemu tyle osób z fandomu w nie gra. Pokrótce, to wspaniała, emocjonująca opowieść, dziejąca się w fikcyjnym lub naszym uniwersum. Gracze mają bardzo eksponowaną rolę, gdyż odgrywają głównych bohaterów. Jest jeszcze jeden specjalny gracz, ale nie ze względu na uprzywilejowaną pozycję, a z powodu zadań, jakie przed nim stoją. Mistrz Gry odpowiada bowiem za świat, prawdopodobieństwo i resztę pobocznej obsady. Chcecie zobaczyć, jak to jest być bohaterem ograniczonym jedynie własną wyobraźnią i fizyką świata gry? Z własnego doświadczenia napiszę: niezapomniane przeżycie.

Co, jak i kiedy?

Plan jest prosty: krótkie przygody, w dwóch lokacjach na konwencie, żadnego czekania i 100% grania. Przychodzicie — gracie. Akcja trwa trzy dni: piątek 15:00-20:00, sobota 10:00-20:00, niedziela 10:00-15:00. Zaproszeni Mistrzowie Gry będą uczyć grać w RPG od piątku do niedzieli, codziennie.  Możecie być początkujący, możecie być weteranami – najważniejsza jest chęć wspólnej zabawy i może nauczenia się czegoś nowego. Dyżurny Mistrz Gry objaśnia zasady, rozdaje postacie i prowadzi krótką przygodę (1-2h). Dzięki takiemu „taśmowemu” podejściu, sprawdzonemu na poprzednich Pyrkonach, mamy nadzieję, że uda się zarazić graniem w RPG jak najwięcej uczestników.

W zeszłych dwóch latach bawiło się z nami prawie tysiąc graczy. W tym roku mamy ponad trzydziestu Mistrzów, 150% stanu z 2017. Chcemy pobić rekord! Nie trzeba kupować naszych kości, zapisywać się na newsletter, lajkować, „szerować” i czuć się wykorzystywanym przez bezlitosną korporację z jakimś Arcyłotrem u steru. To jest akcja fanów dla fanów. Po prostu przyjdź do nas: chcemy propagować gry RPG dla wszystkich. To wprawdzie akcja Q WORKSHOP, ale, na wszystkich Wielkich Przedwiecznych z Cthulhu na czele, chyba można jeszcze czasem coś zrobić dla wsparcia fandomu?!

 

W co gramy?

Zdobyliśmy dodatkowy patronat dla naszego Uniwersytetu Fabularnego. My dajemy kości, a klasyczny, erpegowy gigant, Chaosium, daje nam swoją grę jako podstawę do „uniwersyteckich sesji”. Może słyszeliście o takiej grze „Call of Cthulhu” opartej na mitologii stworzonej przez niejakiego Howarda P. Lovecrafta? To bardzo dobra gra, udoskonalana od dekad.  Wyszły nawet dwie edycje po polsku, więc jeśli się wam spodoba, to nic nie stoi na przeszkodzie, by po Pyrkonie grać dalej.

Akcja gry zazwyczaj dzieje się w naszym ziemskim uniwersum, więc nie będzie problemu z zapoznaniem się z kolejnym światem pełnym nieznanych krain. Mechanika również jest prosta, a postacie to zwykli ludzie w konfrontacji z Niepoznanym. Lubicie się trochę bać? Jak na dobrym horrorze, gdzie dzielni bohaterowie muszą poradzić sobie z potworami czyhającymi w cieniu i przerażającymi lokacjami, i gdzie zazwyczaj każde drzwi i podłoga skrzypią? Taki właśnie jest „Zew Cthulhu”, horror na sto procent i do tego nieopisana groza, czasem straszna, czasem trochę kampowa. Jak to mówią: Klimat musi być!

Najnowocześniejsza gra!

Jak wcześniej wspomniałem, wszyscy będziemy więc grać w Zew Cthulhu. Atrakcją jest również to, że Mistrzowie Gry będą prowadzić jej Siódmą Edycję, najnowszą, najnowocześniejszą i, krótko mówiąc, nieopisanie, bluźnierczo fajową. Wszystko w niej zostało udoskonalone przez ostatnie ponad trzydzieści lat, więc będziecie mieć do czynienia z grą, która jest solidnie dopracowana. Chcieliśmy, żeby Uniwersytet Fabularny zaproponował naprawdę dobrą grę, taką, jaka jest idealna do zarażenia się pasją. Zew Cthulhu Siódma Edycja to mistrzostwo świata RPG – mamy nadzieję, że wam też się spodoba.

Szczerze mówiąc: nasi Mistrzowie Gry będą robić wszystko, żeby przekonać was do gier fabularnych i Zewu Cthulhu. To jedyna akcja promocyjna, jaką planujemy w ramach Uniwersytetu. Mamy nadzieję, że wybaczycie. No, może jeszcze wypromujemy kilka trudnych zwrotów jak „spadek poczytalności”, „nieeuklidesowa geometria” i „Hastur, Hastur, Hastur!”. Poza tym klasyczny przedwojenny sznyt bohaterów, macki i inne radosne okropieństwa dla graczy spragnionych wejścia do „paszczy szaleństwa”.

 

Mamy nadzieję, że razem z nami zobaczycie, czym są klasyczne gry fabularne w najnowszej odsłonie. Liczymy również, że entuzjazm naszych Mistrzów Gry z Uniwersytetu Fabularnego będzie zaraźliwy i razem uda się nam rozegrać wspaniałe sesje. Przyjdźcie i zagrajcie. Spotykamy się przy przy stanowisku Q WORKSHOP (Kraina Wystawców, Pawilon 5, stoisko 68) oraz na Placu Marka. Zapraszamy z całego serca!

PS. A jakby, tylko jakby, spodobały się wam nasze kości, to znajdziecie nasze stoisko gdzieś obok, ale na sesjach macie grać i się dobrze bawić. Jasne?!

 

 

Dr Michał Sołtysiak - Kowal Słów w randze Eksperta ds. RPG z Działu Badań, Zagadek i „Dziwnych Słów, które wolno układać w Scrabble” Q WORKSHOP-u. Prawdziwy Doktor z Polskiego Towarzystwa Badania Gier – żeby nie było.